Czytasz
Nowoczesne technologie w parkach rozrywki i muzeach

Nowoczesne technologie w parkach rozrywki i muzeach

17 marca 2021

Technologia stanowi nieodłączną część naszego życia, a urządzenia rodem z filmów science fiction to już nie odległa przyszłość, ale coraz częściej codzienność. Pandemia spowodowała, że niektóre instytucje po raz pierwszy zainwestowały w cyfrowe rozwiązania. Co więcej, potrzeba stosowania nowych rozwiązań jest widoczna również w branży turystycznej.

Nowoczesne technologie odgrywają szczególną rolę w przypadku parków rozrywki, atrakcji, wycieczek, ale także muzeów. Ułatwiają one pracę obiektów i dostarczają dodatkowej wartości dla klientów, sprawiając, że rozrywka jest bardziej interaktywna, a całe doświadczenie ma większą wartość. Pytanie brzmi, jaką technologię zastosować? Oto kilka najbardziej znanych rozwiązań, które warto znać.

Wirtualna rzeczywistość (VR)

Wirtualna rzeczywistość, czyli VR (virtual reality) to trójwymiarowy obraz sztucznej rzeczywistości, który umożliwia wejście użytkownika do świata cyfrowego. Parki rozrywki mogą wykorzystać VR zapewniając gościom zupełnie nowe doświadczenie np. poprzez urozmaicenie przejazdu kolejką górską o wirtualny obraz. Parki rozrywki mogą oferować odwiedzającym doznania, bez dodatkowych inwestycji finansowych związanych z nowymi atrakcjami. Jak działa VR najlepiej zobrazuje poniższy film.

VR powszechnie wykorzystywany jest również w przypadku muzeów oraz wielu innych atrakcji. Wirtualna rzeczywistość pozwala zwiedzającym odtworzyć obiekty, zabytki i postaci historyczne w rzeczywistym świecie.

Rozszerzona rzeczywistość (AR)

AR to system, który umożliwia połączenie świata wirtualnego z rzeczywistym, poprzez nałożenie warstwy cyfrowej (wygenerowanych cyfrowo obiektów) na rzeczywisty świat. Jednocześnie AR stanowi technologię, która doskonale sprawdzi się w wielu branżach. Podobnie, jak w przypadku VR, technologia ta daje wiele możliwości związanych z zapewnieniem nowych doświadczeń bazując na istniejących już atrakcjach i eksponatach. Oto przykład wykorzystania AR w muzeum:

AR może zostać wykorzystany do wyświetlania informacji, zabytków, postaci, eksponatów czy zwierząt 3D. To wszystko sprawia, że doświadczenie odbiorcy jest ciekawsze. Co więcej on sam jest w stanie lepiej zrozumieć przedstawioną postać czy jej historię.

Internet rzeczy (IoT)

Internet rzeczy, czyli Internet of Things (IoT) jest systemem, który wiąże wirtualną platformę z przedmiotami, umożliwiając pozyskanie, przetwarzanie i udostępnianie danych. IoT pomaga przede wszystkim monitorować atrakcje, śledzić stan zasobów i radzić sobie z tłumem. Gromadzone i przesyłane dane dotyczące wydajności konkretnych atrakcji są cennym źródłem informacji dla zarządzających obiektem. Pozwalają one ocenić, kiedy atrakcja wymaga naprawy lub modernizacji. Dzięki temu obiekt działa sprawniej i bezpieczniej. Podobnie w przypadku muzeów, technologia pomaga monitorować zasoby i popularność poszczególnych eksponatów.

Jednocześnie jedną z bardziej przydatnych technologii w parkach rozrywki są tzw. wearables, czyli urządzenia – ubrania lub akcesoria, przechowujące i przetwarzające dane. Doskonałym przykładem są popularne bransoletki MagicBands. Wykorzystują one urządzenia dalekiego zasięgu, wysyłające sygnały do ​​nadajników w parkach Disney World, tym samym zapewniając gościom spersonalizowane wrażenia. Ponadto Disney posiada czujniki rozmieszczone w parkach, które przesyłają w czasie rzeczywistym dane o tym, co i kiedy robią odwiedzający (źródło).

Inteligentne rozwiązania związane ze sprzedażą

Technologia wpływa nie tylko na doświadczenia odwiedzających, ale także na obsługę klienta i sprzedaż biletów. Zapotrzebowanie na bezkontaktowe technologie związane ze sprzedażą biletów nadal rośnie. Badania pokazują, że 56% odwiedzających oczekuje bezkontaktowego wejścia do obiektu. Prawie 1/3 (29%) przyznaje, że jest skłonna zapłacić więcej pod warunkiem, że obiekt wykorzysta rozwiązania pozwalające zmniejszyć kolejki i czas oczekiwania. Co zaskakujące, niemal 1/4 (24%) deklaruje, że odwiedzi jedynie obiekty, które umożliwiają bezkontaktową obsługę klientów (źródło).

Systemy umożliwiające sprzedaż i rezerwację wejściówek przez internet oraz ich bezkontaktową kontrolę odgrywają istotną rolę zwłaszcza ze względu na pandemię. Dla klientów ważne są i w dalszym ciągu będą funkcje umożliwiające dodanie zakupionych biletów do Apple Wallet czy brak konieczności drukowania zakupionej wejściówki.

Nowe technologie to przyszłość?

Stosowanie omówionych technologii nie jest jeszcze tak powszechnie, jednak nie oznacza to, że nie ma zapotrzebowania na nowe technologie na rynku polskich atrakcji. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań jest obecnie możliwością, która daje sporą przewagę, niewykluczone jednak, że w najbliższym czasie będzie koniecznością. By przyciągnąć turystów obiekty takie jak parki rozrywki czy muzea będą musiały inwestować w nowe technologie, a inteligentne rozwiązania staną się codziennością.

Powiązane artykuły

16 października 2020

Jak wykorzystać potencjał Black Friday do sprzedaży wejściówek w sklepie internetowym?

Arrow-up