Czytasz
Raport branżowy: Jak polskie muzea dbają o widoczność w sieci?​

Raport branżowy: Jak polskie muzea dbają o widoczność w sieci?​

17 stycznia 2022

Przygotowaliśmy kolejne wydanie raportu branżowego. Tym razem skupiliśmy jednak się na branży muzealnej. Raport zawiera analizę działań internetowych blisko 750 instytucji. Sprawdziliśmy, jak polskie muzea oraz centra nauki działają w mediach społecznościowych, a także przeanalizowaliśmy ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Raport zawierający ranking instytucji, wnioski oraz merytoryczne wskazówki można pobrać bezpłatnie tutaj.


Cel raportu

Muzea i centra nauki coraz chętniej wykorzystują internet jako kanał komunikacji ze swoimi odbiorcami. Publikowanie treści zaczęło wykraczać poza informowanie o godzinach otwarcia czy czasowych wystawach. Komunikacja idzie coraz częściej w kierunku dostarczania rozrywki poprzez coraz odważniejsze kreacje oraz próby edukowania odbiorców korzystając z coraz to nowych platform. Coraz mniejsze zaskoczenie wywołuje muzeum aktywnie wrzucające treści na TikToka, tworzące własne memy czy dzielące się wiedzą w formie podcastów.

Aby pozyskać nowych odwiedzających muzea muszą poznać potrzeby swoich odbiorców i zainteresować ich treścią. Ważne, by komunikacja była związana z działalnością instytucji i dążyła do określonego wcześniej celu. Widoczność w Internecie i publikowanie atrakcyjnych materiałów może doprowadzić do wzrostu liczby osób, chętnych do odwiedzenia obiektu, a co za tym idzie rozwoju muzeum oraz edukacji społeczeństwa.

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu, w jaki sposób obiekty z branży muzealnej działają w sieci. Jakimi treściami dzielą się w Internecie? Jakich kanałów używają do komunikacji i co robią, by dotrzeć do nowych odbiorców?

W raporcie sprawdzamy, w jakim stopniu polskie muzea i centra nauki posiadające stronę internetową wykorzystują w strategii marketingowej działania SEO. Badamy także, jak dbają one o dotarcie do nowych odwiedzających wykorzystując media społecznościowe.

Analiza blisko 750 obiektów

Głównym założeniem raportu jest próba weryfikacji praktyk stosowanych przez polskie muzea i centra nauki. Analizując aktywność w sieci 744 obiektów z branży muzealnej stworzyliśmy ranking instytucji, które uzyskują największy ruch SEO, a także największą liczbę fanów na Facebooku i Instagramie.

W raporcie znajdziecie także wywiad z przedstawicielką topowego muzeum, Kingą Kozień, Specjalistą ds. komunikacji internetowej i promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.

Najczęściej wykorzystywane platformy

Podobnie, jak w przypadku atrakcji turystycznych, najczęściej wykorzystywaną platformą do komunikacji z klientami w sieci jest Facebook. Korzysta z niego 94% badanych przez nas instytucji. Muzea publikują treści związane z działalnością oraz materiały edukujące odbiorców i zapewniające im rozrywkę.

Zaskakująco dużo obiektów działa także na Youtube. Aż 41% placówek udostępnia tam treści wideo. W związku ze sporą popularnością tego kanału, w raporcie nie mogło zabraknąć porad i wskazówek dotyczących działania na na tej platformie.

polskie muzea raport

Raport zawiera przydatne wskazówki związane z działaniem w mediach społecznościowych. Skupiliśmy się także na popularniej platformie oferującej dostęp do muzyki oraz podcastów – Spotify. Platforma coraz chętniej wykorzystywana jest przez polskie muzea. Podpowiadamy, dlaczego treści audio i wideo mają ogromny potencjał w branży muzealnej oraz materiały o jakiej tematyce publikowane są najchętniej.

Pobierz raport i sprawdź, jak polskie muzea dbają o widoczność w sieci!

Powiązane artykuły

kalendarz dla atrakcji
4 stycznia 2021

Kalendarz 2021: Planer dla branży atrakcji

Arrow-up