Czytasz
Monitorowanie sklepu internetowego za pomocą Google Analytics

Monitorowanie sklepu internetowego za pomocą Google Analytics

19 sierpnia 2020

Jeśli chcesz prężnie rozwijać swój biznes powinieneś stale monitorować wyniki działań jakie podejmujesz i sprawdzać ich efektywność. Dzięki temu będziesz wiedział co się sprawdza, a co nie przynosi mierzalnych korzyści, w którą stronę najlepiej iść, a na co nie tracić czasu i pieniędzy. Na tej podstawie łatwiej będzie Ci dobierać skuteczną ofertę i planować komunikację z klientami.

Google Analytics – popularne narzędzie do monitorowania działań w Internecie

Sklep Droplabs posiada integrację z Google Analytics. Instalując to narzędzie będziesz mógł poglądowo mierzyć wartość swojej sprzedaży internetowej i sprawdzać efektywność oferty. Google Analytics daje Ci dwie możliwości mierzenia działań podejmowanych w Twoim sklepie:

  • standardowe raporty e-commerce – pozwalają one na analizę działań związanych z zakupem usług w Twojej witrynie. Dostarczają one informacji o transakcjach, średniej wartości zamówienia czy współczynniku konwersji. Są to jednak tylko zbiorcze informacje o zamówieniu.
  • ulepszone e-commerce (enhanced e-commerce) dostarcza bardziej szczegółowych informacji na temat interakcji użytkownika z ofertą. Dzięki temu dowiesz się m.in. jaka usługa została dodana do koszyka, jakie usługi zostały wyświetlone przez użytkowników, a także czy klient skorzystał z kodu rabatowego. Jesteś w stanie prześledzić zachowanie klienta od momentu wejścia do sklepu, przez dodawanie lub usuwanie usług z koszyka, aż po podsumowanie i samo zamówienie usług w Twoim sklepie.

W jaki sposób działa standardowa integracja?

Jeśli zdecydujesz się na podpięcie narzędzia do strony internetowej, Droplabs będzie wysyłał informacje o działaniach w Twoim sklepie online do Google Analytics. Komunikat o transakcji na stronie jest wysyłany w momencie załadowania biletu. Dzięki temu wiesz, ilu klientów rzeczywiście podjęło działania na stronie, a nie jedynie ilu się na niej przypadkowo znalazło.

Na jakim etapie wysyłane są zdarzenia o aktywności użytkowników w przypadku ulepszonego e-commerce?

W przypadku ulepszonego e-commerce zdarzenia wysyłane będą, kiedy nastąpi:

  • Załadowanie usług (przesyłane są szczegółowe informacje na temat załadowanych usług – nazwy, dostępne warianty oraz pozycja na liście);
  • Dodanie lub usunięcie usługi z koszyka (przesyłane są informacje na temat dodanych lub usuniętych usług – cena, ilość, nazwy dodanych usług);
  • Załadowanie sklepu po przejściu do koszyka – po kliknięciu przycisku „Przejdź do koszyka” (przesyłane są informacje na temat zawartości koszyka – cena, ilość oraz nazwy dodanych usług);
  • Po kliknięciu przycisku „przejdź do płatności” (przesyłane są informacje na temat zawartości koszyka – cena, ilość oraz nazwy dodanych usług);
  • Po załadowaniu zakupionych wejściówek (przesyłane są informacje na temat sprzedanych usług, wartości zamówienia czy użytych podczas płatności kuponów rabatowych).

Dlaczego warto włączyć funkcję ulepszonego e-commerce?

Dzięki ulepszonemu e-commerce zyskasz więcej informacji o procesie zakupowym w swoim sklepie. Mając tę wiedzę możesz podjąć działania, które pozwolą Ci poprawić współczynnik konwersji. Innymi słowy dowiesz się więcej na temat skuteczności swoich działań, odkryjesz co działa, a nad czym musisz jeszcze popracować.

Jak zacząć korzystać z Google Analytics?

  • Wejdź na stronę https://analytics.google.com/ i stwórz bezpłatne konto. Skonfiguruj ustawienia związane z Twoimi usługami oraz branżą. Wskazówki związane z tworzeniem konta znajdziesz w tym artykule.
  • Podepnij narzędzie Google Analytics do strony, na której uruchomiłeś swój sklep online.
  • Sprawdź jaka nazwa narzędzia śledzącego (trackera) widnieje w kodzie strony – integracja musi wiedzieć, gdzie ma wysyłać informacje o zdarzeniach na stronie. Nie chodzi tu o identyfikator trackera w postaci: „UA-97233085-3” a o nazwę typu: „gtag_UA_97233085_3”.

    Jeśli dodałeś Google Analytics do strony poprzez wklejenie kodu, prawdopodobnie tracker jest nienazwany. Jeśli natomiast podpiąłeś go przez Google Tag Manager albo wtyczkę do WordPressa, zapewne tracker otrzymał pewną nazwę. Na dole tego wpisu znajdziesz instrukcję jak znaleźć tę nazwę.
  • Upewnij się, że w Ustawieniach Google Analytics masz włączone śledzenie e-commerce (szczegółową instrukcję znajdziesz w tym artykule):
    • Zaloguj się na konto Google Analytics,
    • Kliknij Administracja i przejdź do odpowiedniego widoku danych,
    • W kolumnie Widok danych kliknij Ustawienia e-commerce.
    • Obok opcji Włącz e-commerce zaznacz przycisk WŁ.
  • Napisz na [email protected] i poproś o włączenie integracji z Google Analytics, podając nawę trackera.
  • Po potwierdzeniu przez Droplabs włączenia integracji, upewnij się, że informacje o zdarzeniach na Twojej stronie internetowej są poprawnie wysyłane. Można to podejrzeć włączając np. wtyczkę Google Analytics Debugger (link) i włączając konsolę, tak jak na poniższym zrzucie ekranu:
  • Działania na stronie powinieneś zaobserwować także w Google Analytics po kilku dniach użytkowania w zakładce: Konwersje -> E-commerce -> Transakcje. Pamiętaj, że Google Analytics wyświetla informacje o zdarzeniach na stronie z jednodniowym opóźnieniem więc jeśli odnotujesz zakup to powinien być on widoczny dopiero następnego dnia. Podczas testowania warto wyłączyć AdBlocka, gdyż może on blokować wysyłanie zdarzeń.

Jak włączyć ulepszone e-commerce?

  • Upewnij się, że w Ustawieniach Google Analytics masz włączoną funkcję ulepszonego e-commerce.
    • Zaloguj się do swojego konta Google Analytics i wejdź w Administracja, a następnie Ustawienia e-commerce.
    • Jeśli masz włączoną podstawową funkcję e-commerce kliknij przycisk . obok opcji Włącz raportowanie Ulepszonego e-commerce.
  • Napisz na [email protected] i poproś o uruchomienie ulepszonego e-commerce w Google Analytics. Podobnie, jak w przypadku standardowego śledzenia, niezbędne będzie podanie nawy trackera.

W jaki sposób sprawdzić nazwę trackera, śledzącego ruch na Twojej stronie?

  • Zainstaluj wtyczkę Google Analytics Debugger. Dla pewności wyłącz AdBlocka. Załaduj swoją stronę ze sklepem i włącz Konsole przeglądarki.
  • Zobaczysz wpisy pokazujące Google Analytics. Znajdź Twój numer trackera i sprawdź czy w nawiasie znajduje się parametr name. Jeśli jest, to znaczy, że tracker jest nazwany. W tym przypadku jest to gtag_UA_…... Jeśli nie ma nazwy to znaczy że jest nienazwany.

    Upewnij się, że odczytałeś wpis dot. Twojego trackera, gdyż na stronie może być więcej niż jeden tracker.

Pamiętaj, że sklep Droplabs jest zintegrowany również z Facebook Piksel. Chcesz monitorować sprzedaż i kierować reklamy do użytkowników Facebooka? Zobacz jak to zrobić!

Did you find this article helpful?
0 out of 0 found this helpful

Jeśli masz jakieś pytania lub coś jest dla Ciebie niejasne, napisz na [email protected] lub skonsultuj się ze swoim opiekunem sprzedaży. Pomożemy!

Jeśli jeszcze nie sprzedajesz online ale chcesz to zmienić, napisz na [email protected]. Chętnie porozmawiamy o możliwościach współpracy!

Powiązane artykuły

Arrow-up