Czytasz
Czy intuicja jest lepsza od zaawansowanej technologii? Warto zaufać algorytmowi Dynamic Pricing – Case Study

Czy intuicja jest lepsza od zaawansowanej technologii? Warto zaufać algorytmowi Dynamic Pricing – Case Study

21 października 2024

Silnik Dynamicznych Cen Droplabs to zaawansowany algorytm, który analizuje ogrom czynników oraz dane specyficzne dla wybranej atrakcji turystycznej. Wspiera obiekty w maksymalizowaniu przychodów. Dzięki Silnikowi Dynamicznych Cen Droplabs, ceny biletów są automatycznie podnoszone w ramach ustalonej strategii działania i dostosowane do sytuacji sprzedażowej. Pozwala to na zwiększenie przychodów w sposób bezpieczny – bez negatywnego wpływu na frekwencję. Narzędzie zapewnia elastyczność cenową w ramach określonych widełek, eliminując ryzyko zbyt gwałtownych zmian, które mogłyby zniechęcić klientów. Rozwiązanie jednocześnie pobudza impuls zakupowy, zwłaszcza do kupna biletów z wyprzedzeniem.

Specjaliści Droplabs, oprócz dostarczania technologii, współpracują z obiektami, pomagając im w ustaleniu strategii działania oraz stworzeniu środowiska, w którym algorytm działa najbardziej efektywnie. Kluczowe jest, aby decyzje cenowe były podejmowane z pełnym zrozumieniem działania Silnika Dynamicznych Cen Droplabs.

Ręcznie wprowadzane zmiany takie jak obniżki czy podwyżki bez dynamicznych cen, mogą kolidować z działaniem algorytmu. Skutkuje to ograniczeniem możliwości pracy Dynamic Pricing, co w efekcie przekłada się na mniejsze przychody.

1. Niespodziewane “happy hours” i spadek średniego przychodu na gościa

W lipcu 2024 roku Funzeum, które na co dzień korzysta z Silnika Dynamicznych Cen Droplabs  zdecydowało się na wprowadzenie obniżki. W ramach tej zmiany wprowadzono „happy hours”, które to godziny nie były objęte polityką dynamicznych cen. Klient liczył na zwiększenie frekwencji, kiedy wprowadza stałą promocję. Jednak rzeczywistość okazała się zgoła inna. Średni przychód na gościa liczony z kanałów on-line na głównych typach biletów, spadł do 40 zł, podczas gdy w poprzednich miesiącach Dynamic Pricing utrzymywał go stabilnie na poziomie 46-49 zł. Co więcej, nie zaobserwowano wzrostu konwersji – więc nie ma sygnałów, że decyzja o obniżce cen przyniosła korzyści w postaci zwiększenia liczby sprzedanych biletów.

1. Średnia cena na 1 gościa z kanałów on-line

Działanie, które w domyśle miało zwiększyć liczbę klientów, nie korelowało z podniesieniem konwersji na zakup a spadek przychodów był odczuwalny. Dlaczego tak się stało?

Ręczna zmiana cen sprawiła, że algorytm został ograniczony ceną niższą, niż górna wartość widełek, w których poruszał się dotychczas. Ceny na godziny przedpołudniowe i wczesnopopołudniowe były wciąż objęte Dynamic Pricing. Jednak przez to, że klient ustawił “happy hours” nieobjęte dynamiczną strategią, Ci ludzie, którzy chcieli odwiedzić obiekt, zaczęli wybierać tańsze, popołudniowe godziny ze sztywną ceną. Silnik Dynamicznych Cen Droplabs miał więc minimalne pole do pracy i mógł działać tylko w godzinach, na które aktualnie nie było popytu. To dokładnie tak jakby pod pedałem gazu w samochodzie umiejscowić toporną cegłę, która pozwala na ruch w zakresie 2 centymetrów. Samochód prawdopodobnie pojedzie, ale bardzo mozolnie, a cały potencjał i moc silnika będą sztucznie zablokowane. Dopiero wyciągnięcie cegły pozwala “wcisnąć gaz do dechy” i pokazać prawdziwe możliwości auta!

Po przeanalizowaniu sytuacji, zespół Droplabs podjął działania mające na celu ponowne wdrożenie polityki sprzyjającej “rozpędzeniu” Dynamic Pricing. Aby uniknąć uszczerbku na frekwencji trzeba było działać delikatnie. W efekcie, w sierpniu udało się podnieść średni przychód na gościa z 40 zł do 49 zł, powracając tym samym do przedziału 49-53 zł. Frekwencja pozostała stabilna, tak jak konwersja, która utrzymywała się na poziomie z wiosny i lipca tego roku, czyli  9%. Gdyby średni przychód w sierpniu na kupującego pozostał taki jak po wprowadzeniu “ręcznej” promocji, obiekt straciłby kilkadziesiąt tysięcy złotych w samym tym miesiącu!

2. Konwersja miesiąc po miesiącu (kanał on-line)

2. Nieumyślna podwyżka cen w kanale online bez Dynamic Pricing

Pod koniec sierpnia w Funzeum doszło do nieumyślnej podwyżki bez zastosowania Dynamic Pricing, tym razem w wyniku nieporozumienia komunikacyjnego. W ostatnim tygodniu miesiąca, klient wprowadził szereg zmian do samej oferty biletów a na terminy powakacyjne, wprowadzono zmianę polityki cenowe – tym razem zamiast Dynamic Pricing obowiązywały jedynie proste reguły podwyższające ceny biletów online. Takie rozwiązanie zdecydowanie odbiega od idei automatycznych dynamicznych cen napędzanych zaawansowanych algorytmem. W tym samym czasie obniżono też ceny w kasach i wycofano promocje typu „happy hours”.

Wyniki wprowadzenia podwyżki opartej o prostych regułach a nie Dynamic Pricing Droplabs? Konwersja spadła drastycznie – z 9% do około 5. Oznacza to, że wcześniej na 9 na 100 klientów, którzy weszli w sklep on-line kupiło bilet. Po zmianach wartość spadła ta prawie o połowę, miało bezpośredni wpływ na wolumen sprzedaży.

3. Konwersja dzień po dniu (kanał on-line)

Zespół Droplabs podjął działania naprawcze i od drugiego tygodnia września ponownie wprowadzono Dynamic Pricing z nałożonym na nim zadaniem dążenia do bezpiecznego zwiększania średniego przychodu. Skutkiem był wzrost konwersji do stabilnego poziomu 9%.

Pomimo wyraźnego spadku konwersji w okresie sztywnych podwyżek, algorytm Silnika Dynamicznych Cen Droplabs zdołał szybko odzyskać równowagę, stabilizując zarówno średni przychód na klienta, jak i konwersję.

 Podsumowanie

Oba przypadki pokazują, jak istotna jest rola Dynamic Pricing w skutecznym zarządzaniu polityką cenową. Algorytm ten nie tylko pomaga obiektom maksymalizować przychody, ale również stabilizuje konwersję, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu. Ważne jest zrozumienie w jaki sposób to narzędzie pracuje i korzystanie z pomocy ekspertów oraz tworzenie środowiska przyjaznego algorytmowi.

Próby ręcznego wprowadzania zmian cenowych, bez konsultacji z ekspertami Droplabs, przynoszą wręcz odwrotny skutek do zamierzonego – zarówno obniżka, jak i podwyżka cen, wprowadzone bez Dynamic Pricing, skutkowały spadkiem średniego przychodu oraz konwersji. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i współpracy z zespołem specjalistów Droplabs, udało się szybko przywrócić algorytm do pełnej funkcjonalności, a wyniki znowu zaczęły przynosić korzyści.

Powiązane artykuły

sposoby na bezplatne dotarcia do klienta
17 lutego 2021

5 sposobów na bezpłatne dotarcie do klientów

13 sierpnia 2018

Jak być widocznym na Facebooku?

Arrow-up