Czytasz
Dynamic Pricing w branży rozrywkowej: Klucz do optymalizacji zysków

Dynamic Pricing w branży rozrywkowej: Klucz do optymalizacji zysków

10 września 2024

Dynamic Pricing jest innowacyjnym rozwiązaniem, które staje się coraz bardziej popularne w branży rozrywkowej. Korzystają już z niego najwięksi jak Tatrzański Park Narodowy, Bałtowski Kompleks Turystyczny, czy Terma Bania. Jego unikalność polega na przynoszeniu korzyści zarówno dla obiektów, jak i ich klientów. Goście zyskują możliwość kupna biletu w niższej cenie, a obiekty zwiększają dodatkowy przychód nawet do 39%*.


Strategia ta polega na wprowadzeniu dynamicznie zmieniających się cen w zamian za starszy model “sztywnego” cennika. Ceny biletów są podnoszone przez zaawansowany algorytm w czasie rzeczywistym, kiedy algorytm wykrywa, że klienci są w stanie na dany termin płacić więcej. A na to, że klienci są w stanie płacić więcej wpływają różnorodne czynniki takie jak pogoda czy rozkład wolnych dni. W czasie rzeczywistym analizowane są też aktualne trendy popytu. Jednocześnie algorytm dla każdej atrakcji jest dostrajany indywidualne w oparciu o m.in. dane historyczne, które pomagają przewidywać zachowania konsumentów dla podobnych okoliczności w przyszłości. Kwoty jednak są zwiększane w taki sposób, aby nie wpływać na frekwencję gości. Cennik startuje od ceny bazowej, a im wcześniej goście zakupią  bilety, tym większą szansę mają na najniższą cenę. Finalnie średni przychód na klienta jest wyższy niż w przypadku standardowej wyceny biletów na jedną kwotę. Dzięki temu, właściciele atrakcji mogą maksymalizować swoje zyski, a klienci zyskują większą elastyczność w wyborze terminu wizyty. 

Automatyzacja i optymalizacja zysków

System pracując w określonych widełkach dostosowuje ceny w oparciu o zmieniające się warunki rynkowe, podnosząc je w odpowiednich momentach, jednocześnie unikając uszczerbku na frekwencji.

Właściciele atrakcji, korzystając z Dynamic Pricing Droplabs, najczęściej uzyskują około 10% dodatkowego przychodu, a rekordziści osiągają  nawet 39%. Przykładowo, obiekt generujący roczny przychód na poziomie 5 milionów złotych może dzięki tej strategii zwiększyć swoje zyski do 5,5 miliona złotych.

Korzyści z wcześniejszego zakupu

Z danych naszych klientów wynika, że w przypadku prowadzenia standardowej polityki cenowej, aż 95% klientów kupuje bilety do atrakcji w dniu ich realizacji. W przypadku Dynamic Pricing goście, którzy kupili bilet co najmniej z jednodniowym wyprzedzeniem stanowią aż 40% klientów. Skąd taka różnica i dlaczego jednym z kluczowych elementów Dynamic Pricing jest zachęcanie gości do wcześniejszego zakupu biletów?

Klienci, którzy decydują się na zakup z wyprzedzeniem są gratyfikowani niższą ceną, co sprawia, że są zadowoleni ze “złapania okazji”. W zależności od obiektu, można zastosować różne strategie np. oferowanie biletów w nieco  niższej cenie niż dotychczas lub za kwotę niższą niż miała być w planowanej podwyżce. Dzięki takiemu rozwiązaniu i elastycznym widełkom, można wprowadzić  podwyżkę w miękki bezpieczny sposób, a klienci wciąż odczuwają okazję. Ponadto dzięki sprzedaży z wyprzedzeniem goście są  mniej podatni na zmiany planów. Nie rozpraszają ich reklamy konkurencji czy wahania pogody, co znacząco zwiększa prawdopodobieństwo ich wizyty w obiekcie. Dodatkowo, wcześniejszy zakup biletów pozwala obiektom na lepsze planowanie i przygotowanie obsługi, co przekłada się na wyższy komfort gości. Znając przewidywane obłożenie na dany termin, łatwiej jest przygotować np. liczbę potrzebnych stoisk, czy kasjerów.

Co więcej, klienci, którzy kupują bilety z wyprzedzeniem, często chętnie  wydają pieniądze na miejscu na dodatkowe usługi, takie jak gastronomia czy pamiątki. Koszt biletu, który został już „zapomniany”, nie wpływa na ich decyzje zakupowe w dniu wizyty, co sprzyja większym wydatkom na miejscu.

Ponadto dzięki temu rozwiązaniu odpowiednie prowadzenie działań marketingowych zwiększa ich skuteczność. Jasna i spójna komunikacja o Dynamic Pricing sprawia, że klienci chcą jak najszybciej kupić bilet i skorzystać z niższej ceny, co wpływa pozytywnie na konwersję z reklam

Wyzwanie płaskiej ceny

Kiedy bilet ma jedną, stałą cenę wręcz niemożliwym jest trafienie w możliwości finansowe szerokiego grona klientów. Dla niektórych gości obiekt będzie za drogi, a z kolei w innych przypadkach sztywna cena nie eksploruje  tego co klient i tak jest w stanie zapłacić. Goście z mniej zasobnym portfelem chętniej kupią bilet wcześniej lub  wybiorą mniej popularne terminy dostosowując swoje plany. Oprócz dotarcia do szerszego spektrum klientów, pozwala to także rozłożyć ruch ze skupienia w najbardziej obleganym czasie na cały dzień. Z kolei bardziej zamożni klienci wybiorą terminy, na które najbardziej będą chcieli się wybrać, nie zważając na różnice w cenie. Końcowo średni przychód na klienta jest wyższy niż w przypadku sztywno ustalonej ceny, a goście zadowoleni z możliwości wyboru terminów.

Akceptacja i edukacja klientów

Klienci coraz częściej kojarzą model Dynamic Pricing z innymi branżami, takimi jak linie lotnicze czy rezerwacje noclegów. Akceptują tę strategię w kontekście atrakcji turystycznych, a także szybko uczą się, jak z niej korzystać. Jest to również model od lat używany w atrakcjach turystycznych w USA i Europie zachodniej. Dzięki możliwości samodzielnego wyszukiwania optymalnych cen i terminów, klienci czują się bardziej zaangażowani w proces zakupu.

Ewolucja branży z Dynamic Pricing

Dynamic Pricing to nie tylko narzędzie do zwiększania przychodów, ale także sposób na lepsze zarządzanie obiektem i poprawę doświadczeń gości, co widać po wzrastającej liczbie pozytywnych opinii Google u naszych klientów z Dynamic Pricing. Dzięki elastyczności w ustalaniu cen, właściciele atrakcji mogą dostosować swoją ofertę do zmieniającego się popytu, co przekłada się na wyższe zadowolenie gości i większe przychody. W miarę jak branża rozrywkowa ewoluuje, Dynamic Pricing staje się kluczowym elementem strategii marketingowych, które mogą przynieść wymierne korzyści finansowe.

Powiązane artykuły

zakladanie-sklepu-internetowego
5 czerwca 2020

Jak założyć sklep internetowy?

Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni | Droplabs
27 kwietnia 2022

Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni

Arrow-up