Czytasz
E-commerce – przyszłość branży turystycznej

E-commerce – przyszłość branży turystycznej

20 czerwca 2022

Pojęcie e-commerce nie jest dla nikogo obce. Sprzedaż towarów przez Internet była nieodłącznym elementem naszej wspólnej codzienności przez ostatnie dwa lata. Wiele osób po raz pierwszy dokonało zakupu w tej formie podczas pandemii. Teraz, gdy obostrzenia zostały zniesione i jesteśmy w trakcie tworzenia nowej normalności, mamy pewność, że e-commerce będzie ważnym elementem wielu jej aspektów. Nie jest to już pojęcie, które kojarzy się tylko z produktem, a także z usługami i doświadczeniami – mowa tu właśnie o turystyce. Pomówmy o tym bardziej szczegółowo…

Trendy i statystyki

Według danych Google liczba wyszukiwań fraz kluczowych związanych z podróżami, które zawierają słowa “dziś” i “dzisiaj” w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponad pięciokrotnie – 519%. Ta powalająco duża liczba przedstawia widoczny trend impulsywnego dokonywania decyzji zakupowych w zakresie spędzania wolnego czasu.

Co to ma wspólnego ze sprzedażą przez Internet? Związek między nimi jest bezpośredni. Jeśli klientowi nie zostanie udostępnione narzędzie, dzięki któremu będzie mógł szybko i wygodnie dokonać zakupu niezależnie od godziny czy dnia tygodnia, zrezygnuje z Twojej strony i poszuka rozwiązania konkurencyjnego. Taki klient zapamięta tę sytuację i najpewniej już nie wróci w przyszłości do Twojej oferty.

Co więcej, posiadanie sprzedaży online to dla klientów także możliwość sprawdzenia dostępności miejsc na wybraną godzinę czy dzień.

Mylne też jest zdanie, że sprzedaż online czy obsługa asynchroniczna (np. chat) przeszkadzają w budowaniu relacji z klientem, zwłaszcza tym potencjalnie stałym. Kanał sprzedaży internetowej jest sposobem na odciążenie kadry atrakcji i skupieniu się na klientach, którzy potrzebują najwięcej uwagi i wsparcia.

Szersze spojrzenie na potrzeby współczesnych konsumentów z różnych grup wiekowych

Przez ostatnie 10 lat do naszego codziennego słownika wkroczyło określenie “Millennials”, czyli pokolenie osób młodych urodzonych na przełomie tysiącleci. Wiąże się z nimi wiele żartów dotyczących ich zachowania, sposobu myślenia, postrzegania świata i podejmowania decyzji. Nie tak dawno do nich dołączyło nowe pokolenie, czyli “Pokolenie Z” (Gen Z), które stanowią osoby jeszcze młodsze, nastolatkowiei. Wspólnym elementem tych pokoleń jest fakt, że są to osoby, których dorastanie (całe lub częściowe) było związane z rozwojem technologicznym: komputery i telefony dla wielu z nich nie były niczym dziwnym w latach szkolnych i studenckich. Wolą inne metody komunikacji niż tradycyjne rozmowy telefoniczne, które często są jedynym możliwym sposobem na dokonanie rezerwacji lub wcześniejszy zakup biletów. Osoby z tych grup wiekowych wolą asynchroniczne formy kontaktu i zakupy online, ze względu na niepokój spowodowany bezpośrednią rozmową telefoniczną. 

Dlaczego warto uwzględniać specyfikę tych pokoleń przy budowaniu strategii marki? Warto zastanowić się chwilę dłużej – zarówno Millenialsi, jak i duża część Gen Z już nie należy do kategorii, do której je domyślnie przypisujemy. Millenialsi, czyli osoby urodzone w 1980-1994, obecnie mają po 28-42 lata i są główną grupą konsumencką większości branż, a duża część przedstawicieli Pokolenia Z (1995-2010) już studiuje, a nawet pracuje.

Jednocześnie można też zauważyć spore zmiany w zachowaniu tzw. Silver Generation, czyli starszych pokoleń, którzy coraz chętniej wykorzystują technologie w codziennym życiu.

Wpływ pandemii na trendy i zachowania klientów branży turystycznej

Mówiąc o gospodarce, w tym też segmencie sprzedaży online, nie można ominąć jednego z największych bodźców jej rozwoju – oczywiście chodzi o pandemię Covid-19. Z bardzo dużym dystansem można ten fenomen określić jako szczęście w kolosalnym nieszczęściu. Nie wchodząc w szczegóły tragedii, którą dla świata okazał się Covid – podczas tego okresu wiele osób po raz pierwszy dokonało zakup przez Internet. W pierwszych, krytycznych miesiącach mieliśmy okazję obserwować, jak istotnym kanałem komunikacji i sprzedaży jest Internet, gdyż udostępnia możliwość złożenia zamówienia zdalnie, a także oferuje bezdotykową dostawę.

Długie miesiące przesiadywania w domach zmusiły nas do zmiany podejścia do organizacji czasu wolnego oraz do procesu konsumenckiego. Był to czas, który pokazał, jak ważne są nowe doświadczenia i aktywnie spędzony czas wolny. Z tego też powodu aktualnie śledzimy zmianę w zarządzaniu budżetem u Polaków, którzy coraz więcej przeznaczają właśnie na atrakcje i rozrywkę.

Sprzedaż online w branży turystycznej

Jak już przedstawiliśmy wyżej, technologia z każdym rokiem wkracza coraz bardziej w nasze życie i aktualnie przy dostępności tradycyjnego rozwiązania i alternatywy technologicznej konsumenci coraz częściej wybierają właśnie tę drugą.

Sprzedaż, doświadczenia, edukacja, a nawet kultura – cyfryzacja już teraz jest ich nieodłączną częścią. Czy warto sprzedawać bilety mojej atrakcji online? Odpowiedź jest prosta – TAK.

Nie nadążaj za konkurencją – wyprzedź ją!

W Droplabs stworzyliśmy kompleksowe narzędzie do rezerwacji i sprzedaży online dla atrakcji turystycznych i zaufało nam kilkaset polskich obiektów, w tym Park Wodny w Krakowie, Tatrzański Park Narodowy, Kopalnia Soli Bochnia i Chochołowskie Termy.

Przekonaj się, jak wdrożenie systemu Droplabs odmieni Twój obiekt – załóż darmowe konto!

Powiązane artykuły

11 września 2018

Jak rozpocząć przygodę z Droplabs?

Michal Holdenmajer Droplabs
6 kwietnia 2020

Droplabs bronią przedsiębiorców w czasie kryzysu

Arrow-up