Automatyzacja obsługi samochodów na parkingu TPN

Ten wpis jest jedną z części szerszego artykułu "AI w służbie dziedzictwa: Dynamic Pricing Droplabs i predykcja frekwencji w kształtowaniu zrównoważonych zachowań turystycznych w TPN"

Wyzwanie

Kompleks parkingowy TPN, wraz z drogami dojazdowymi,  będący kluczową bramą do Morskiego Oka,  charakteryzuje się ograniczoną przepustowością ale i liczbą dostępnych miejsc parkingowych. Efektywność i szybkość obsługi napływających samochodów ma istotne znaczenie nie tylko dla komfortu i bezpieczeństwa turystów, ale również dla ochrony przyrody. 

Parking jest infrastrukturą wieloelementową. Obejmuje on główny parking utwardzony kostką granitową na Palenicy Białczańskiej a także uzupełniający pas drogowy łączący Palenicę Białczańską z Łysą Polaną oraz utwardzony plac postojowy na Łysej Polanie.

Synchronizacja puli miejsc online a kasa stacjonarna

Wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu, już kilka lat temu, TPN zadbał o synchronizację puli miejsc parkingowych między systemem sprzedaży online (Droplabs) a systemem sprzedaży stacjonarnej (Berg Regions), co jest kluczowe dla zarządzania ograniczoną pojemnością parkingu. Turyści przybywają głównie rano i zostają do popołudnia, parking często zapełnia się całkowicie.

  • System stacjonarny korzysta z interfejsu programistycznego (API) Droplabs, aby na bieżąco pobierać aktualną liczbę dostępnych, niezarezerwowanych miejsc. System blokuje obsłudze możliwość sprzedaży biletów na miejscu, jeśli wszystkie miejsca parkingowe zostały już wcześniej wyprzedane online. Jeśli natomiast miejsca są dostępne, obsługa parkingu ma możliwość sprzedaży biletu poprzez mobilną aplikację typu soft POS, dostarczaną przez system parkingowy. System ten, dzięki integracji, automatycznie rejestruje każdą sprzedaż w systemie sprzedaży online Droplabs - aby zapewnić ścisłą kontrolę nad dostępną pulą miejsc.
  • Popołudniem, gdy turyści kończą wycieczki, rozpoczynają się wyjazdy. Dla części parkingu na Palenicy Białczańskiej, każdy opuszczający parking pojazd jest automatycznie rejestrowany przez system parkingowy, który natychmiast synchronizuje dane z systemem sprzedaży online. Dzięki temu dostępna pula miejsc jest automatycznie zwiększana, umożliwiając sprzedaż biletów kierowcom przybywającym w drugiej części dnia.

Źródło zdjęć: © Getty Images | ewg3D

Automatyzacja wjazdów i wyjazdów

Kolejnym krokiem, było wprowadzenie automatyzacji obsługi części parkingu najbliżej startu szlaku - czyli na Palenicy Białczańskiej, gdzie zainstalowano szlabany. Miało to krytyczne znaczenie dla szybkości wpuszczania kierowców.

  • Dla większości, czyli dla posiadaczy biletów online (81%-91% ruchu): Turysta kupujący bilet internetowo podaje w trakcie zakupu online numer rejestracyjny pojazdu. Kamery zainstalowane przy szlabanach wjazdowych i wyjazdowych automatycznie odczytują numer nadjeżdżającego pojazdu. System obsługi parkingu natychmiast komunikuje się z systemem sprzedaży online, aby zweryfikować obecność i ważność biletu parkingowego dla danego numeru rejestracyjnego. Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, wjazd i wyjazd odbywają się bez angażowania obsługi a system parkingowy potwierdza do systemu sprzedaży zużycie biletu.
  • Dla mniejszości klientów - tj. klientów bez biletu online (9% - 19% ruchu): System parkingowy automatycznie komunikuje się z systemem sprzedaży online, aby zweryfikować aktualny status rezerwacji na dany dzień:
    • Jeśli system online odnotował pełne obłożenie parkingu samochodami z wcześniejszą rezerwacją online, szlaban pozostaje zamknięty, a kierowca musi zawrócić.
    • Jeśli automatyczna weryfikacja wykaże dostępność miejsca dla kierowcy bez rezerwacji, natychmiastowo następuje proces technologiczny: system parkingowy, za pomocą integracji, rezerwuje to miejsce w systemie sprzedaży online, zapewniając aktualność puli dostępnych miejsc we wszystkich kanałach. Pobierana jest opłata i wydawany jest bilet parkingowy powiązany z numerem rejestracyjnym, a szlaban się otwiera. Tym samym system parkingowy odnotowuje w systemie sprzedaży online zużycie biletu, aby zapobiec ew. nadużyciom. 

Podsumowując, wdrożenie automatyzacji, przyczyniło się to bezpośrednio do przyspieszenia obsługi turystów, co pozwala minimalizować emisję spalin i hałasu generowanych przez pojazdy oczekujące na wjazd, stanowiąc tym samym działanie korzystne dla delikatnego ekosystemu Tatr.

Ten wpis jest jedną z części szerszego artykułu "AI w służbie dziedzictwa: Dynamic Pricing Droplabs i predykcja frekwencji w kształtowaniu zrównoważonych zachowań turystycznych w TPN"