Często zdarza się, że klienci piszą wiadomości przez Facebook Messenger poza godzinami pracy albo zasypują pytaniami o dostępność czy lokalizację usługi. A gdyby tak zdobyć wirtualnego pomocnika, który natychmiast udzieli odpowiedzi, wskaże drogę, przekieruje do sklepu internetowego, a nawet wcieli się w rolę asystenta składania zamówienia? Taką funkcję posiada właśnie bot w aplikacji Messenger na Facebooku.
Automatyczne odpowiedzi na Messengerze czy chatbot? Na co warto postawić?
Warto zacząć od rozróżnienia typów aplikacji o względnie podobnych technologiach, które umożliwią Ci automatyczne wysyłanie odpowiedzi. Oba rozwiązania są bardzo intuicyjne. Pozwolą Ci zaoszczędzić czas, a nawet zyskać nowych klientów.
Są to:
- automatyczne odpowiedzi Messengera, które dostępne są z poziomu ustawień Facebooka,
- bardziej zaawansowana opcja w postaci zewnętrznego narzędzia, czyli bot, który choć i nie może prowadzić dowolną konwersację, ale jest prostym automatem do wykorzystania przy pierwszym kontakcie.
Sposoby zastosowania botów na Messengerze
Przed tym jednak jak wytłumaczyć, jak zdefiniować pierwszego bota na Messengerze, wybrać wiadomość powitalną, określić każde pytanie i przygotować na nie proste odpowiedzi. Warto także pamiętać, że sztuczna inteligencja Facebooka umożliwia na sprzedaż, obsługę klienta, a nawet wysyłkę komunikatów marketingowych z poziomu konwersacji na platformie Messenger.
Jak uruchomić automatyczne odpowiedzi na zadawane pytania użytkownika?
Pierwsze rozwiązanie dostępne jest w panelu Twojej strony i uruchomienie go zajmie Ci zaledwie kilka minut. Jak uruchomić automatyczny czat na Facebooku (czaty na Messengerze)? Wystarczy wybrać opcję “Ustawienia”, a następnie “Wiadomości”, by włączyć szereg dodatkowych opcji.
W tym panelu masz możliwość wybrania powitania, które pokaże się na górze czatu zanim użytkownicy wyślą wiadomość. Istnieje także opcja personalizacji powitania, dzięki której zwrócisz się do rozmówcy bezpośrednio po imieniu.
Warto również przyjrzeć się opcji “Skonfiguruj automatyczne odpowiedzi”. Znajdziesz tam m.in. możliwość uruchomienia automatycznej wiadomości, która zostanie wysłana podczas Twojej nieobecności.
System ten pozwala na nietypowe dotarcie do użytkowników, którzy decydują się a kontakt z Twoją firmą przez social media, ale nie wolno zapominać, że jest to miejsce da różnych grup odbiorców. Właśnie dlatego musisz zwracać szczególną uwagę na wybrane słowa stosowane w treści widomości.
Istnieje także możliwość włączenia automatycznej odpowiedzi na pierwszą wiadomość rozmówcy, dzięki czemu natychmiast będziesz mógł podziękować mu za kontakt lub udzielić podstawowych informacji o firmie.
Kolejną dostępną w tym panelu opcją są “Najczęściej zadawane pytania”. Daje ona możliwość m.in. stworzenia menu, w którym umieścisz wybrane, najczęściej zadawane pytania użytkowników, a także automatyczne odpowiedzi na nie. Warto wykorzystać tę opcję, by uruchomić odpowiedź, która przekieruje rozmówcę wprost do sklepu internetowego.
Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić kilkukrotnie, czy wdrożony system odpowiedzi działa poprawnie i nie wprowadzi użytkownika na mediach społecznościowych w błąd.
Więcej szczegółów na ten ustawień autorespondera znajdziesz w artykule 10 sposobów, dzięki którym klienci Droplabs biją swoje rekordy sprzedaży.
Jak działa chatbot na Facebook Messenger?
Drugie rozwiązanie to dostępne na rynku aplikacje, które pozwalają na bardziej zaawansowane funkcje, czyli chatbot. Najbardziej popularne to ChatFuel oraz ManyChat. Z obu tych narzędzi możesz korzystać bezpłatnie, jednak z pewnymi ograniczeniami.
Czym jest chatbot?
Chatbot to narzędzie, które w Twoim imieniu odpisze klientowi kontaktującemu się z firmą za pomocą fanpage’a. Program będzie w stanie udzielać informacji, proponować rozwiązania, edukować rozmówcę, a przede wszystkim sprzedawać. Czemu więc kazać klientowi czekać, jeśli może uzyskać odpowiedź po kilku sekundach? Dużą zaletą chatbota jest również możliwość wysyłania zaplanowanych kampanii, które mogą dotrzeć do użytkowników uprzednio zainteresowanych Twoją ofertą. Możesz wysyłać im kody rabatowe lub informować ich o promocjach. Może więc służyć jako skuteczne narzędzie marketingowe.
Jak dodać bota na Messengerze?
Aby uruchomić chatbota, wejdź na stronę ChatFuel bądź ManyChat, a następnie zaloguj się za pomocą Facebooka. Stwórz sekwencję odpowiedzi, które mają wyświetlać się podczas rozmowy, a gotowy szablon zsynchronizuj z odpowiadającą mu stroną na Facebooku (wybranym przez Ciebie fanpage’em).
Jeśli zależy Ci na bardziej rozbudowanym rozwiązaniu, warto rozważyć drugą możliwość. Zależnie od stopnia wybranego przez Ciebie zaawansowania czatu może to być bot odpowiadający na pytania wysyłane przez użytkowników, a nawet prowadzić z nimi dialog. Dobrze wykorzystany bot opowie o obowiązującej ofercie, a nawet zachęci do zakupu.
Możliwości platformy Messenger przy obsłudze klienta
Odpowiednio zaprogramowany bot to duża wygoda i funkcjonalność. Umożliwia obsługę wielu klientów na raz o dowolnej porze, dzięki temu pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze, a także znacząco zwiększyć jakość obsługi klienta. Przed wybraniem takiego rozwiązania warto jednak zastanowić się, jaki efekt chcemy uzyskać stosując go w komunikacji. Może się bowiem okazać, że takie narzędzie nie jest Ci wcale potrzebne. Bot jest efektowny i może zrobić dobre wrażenie na klientach, ale tylko wtedy, kiedy komunikacja na nim będzie dobrze dostosowana do Twojej firmy.