Czytasz
Czym jest konwersja i dlaczego powinno się ją mierzyć?

Czym jest konwersja i dlaczego powinno się ją mierzyć?

4 marca 2020

Czym jest konwersja?

Konwersja to określone działanie podejmowane przez użytkowników w interakcji z Twoim sklepem internetowym. Współczynnik konwersji, z kolei, mówi o procencie użytkowników, którzy dokonali określonej akcji na Twojej stronie. Może okazać się kluczowym czynnikiem, który zadecyduje o skuteczności Twojego biznesu. W przypadku sklepów internetowych zazwyczaj odnosi się to do osób, które dokonały transakcji. Wówczas jest to stosunek liczby osób, które dokonały zakupu przez liczbę wszystkich osób, które odwiedziły stronę przestawiony w postaci procentowej. Oznacza to, że jeśli Twój sklep odwiedziło 1000 osób, a transakcji dokonało 10 osób, wskaźnik konwersji będzie wynosił 1%.

wskaźnik konwersji

Jednak wskaźnik kowersji może dotyczyć chociażby także:

  • kliknięcia w określony element na stronie sklepu (np. pływający przycisk),
  • pobrania wejściówki po dokonaniu płatności,
  • przeznaczenie określonej kwoty na zakup.

Konwersja powinna być zaplanowana przez Ciebie, a nie przypadkowa. Co więcej, należy ją zdefiniować i określić w czasie, by stanowiła źródło wiarygodnych informacji o Twojej działalności.

Po co mierzyć konwersję?

Poprawne wyznaczenie wskaźnika konwersji pozwala na szacowanie skuteczności Twoich działań. Dzięki temu będziesz w stanie wyciągać wnioski, porównywać wyniki i optymalizować swoje działania. Pozwoli Ci to na osiągnięcie oczekiwanych wyników, a w rezultacie zmaksymalizowanie szans zakupu Twoich usług przez użytkowników.

Przykład
Prowadzisz sprzedaż voucherów. Zainstalowałeś “Kup teraz” na Facebooku, a na Twojej stronie internetowej jest przycisk zachęcający do dokonywania zakupów. Jednak mimo przygotowanego przez Ciebie przekierowania do sklepu internetowego liczba osób dokonywanujących zakupy w sklepie się nie zwiększyła. Obserwując dane zauważasz, że 1000 osób odwiedziło Twój sklep, ale jedynie 5 osób dokonało zakupu. Wskaźnik konwersji to więc jedynie 0,5%. Mając te informacje możesz podjąć działania, które sprawią, że liczba osób, które zdecydują się na zakup, wzrośnie. Może powodem niskiej konwersji jest zbyt wysoka cena wejściówki? Wtedy możesz dostosować ją porównując efekty. Jeśli jest to nieatrakcyjne zdjęcie czy mało wiarygodny opis, wówczas poprawiając je przekonasz się, czy dają oczekiwane rezultaty.

To, czy wskaźnik konwersji jest wysoki, w dużym stopniu uzależnione jest od łatwości dokonywania zakupu w sklepie internetowym. Im bardziej jasna i czytelna jest oferta oraz warunki transakcji, tym więszka szansa, że klient dokończy transakcję.

Co jeszcze możesz zrobić, by zwiększyć wskaźnik konwersji? Jak poprawić wizerunek sklepu internetowego?

Wzrost konwersji to większy zysk

Dbanie o poprawę współczynnika konwersji to ważne, a zarazem trudne zadanie. Stałe udoskonalanie sklepu i opracowywanie nowych rozwiązań jest niezwykle istotne, bo wpływa na generowany przychód sklepu. Co więcej, im wyższy współczynnik konwersji, tym mniejsze będą koszty, które firma przeznacza na marketing, bowiem rozkładane są na większą ilość zakupów. Ruch na stronie pozostaje taki sam, natomiast liczba dokonywanych zakupów się zwiększy.

Przykład
Przeznaczasz 500zł na marketing, a liczba osób dokonujących transakcji w Twoim sklepie internetowym to 50. Średni koszt marketingu na jedną transakcję wynosi zatem 10zł. Jeśli konwersja będzie 2 razy większa, liczba transakcji dokonywanych przez jedną osobę w Twoim sklepie wzrośnie do 100. Przy utrzymaniu tych samych kosztów marketingu, koszt jednostkowy marketingu transakcji zmaleje więc do 5zł. Dzięki lepszej konwersji zmniejszasz koszty marketingu i maksymalizujesz zyski.

Przydatne narzędzia do mierzenia konwersji

Wartościowym źródłem informacji na temat strony jest m.in. Facebook Piksel. Jak działa Facebook Piksel oraz jak go skonfigurować dowiesz się z tego artykułu.

Innym popularnym narzędziem, które pomoże Ci w mierzeniu konwersji jest Google Analytics. Pozwala zbierać dane ze strony i analizować je dostarczając kompleksowe informacje na temat działań użytkowników na Twojej stronie. Jak monitorować swój sklep internetowy za pomocą Google Analytics?

Przeczytaj także:

Powiązane artykuły

6 listopada 2024

Bałtowski Kompleks Turystyczny we współpracy z Droplabs  – wypowiedź Prezesa Zarządu, Filipa Lichoty

29 kwietnia 2019

10 sposobów, dzięki którym klienci Droplabs biją swoje rekordy sprzedaży

20 października 2019

Strategia ofertowa dla Twojego sklepu online

Arrow-up