Dane do decyzji i optymalizacji procesów w jednym miejscu - Business Intelligence połączony z systemem sprzedaży
Ten wpis jest jedną z części szerszego artykułu "AI w służbie dziedzictwa: Dynamic Pricing Droplabs i predykcja frekwencji w kształtowaniu zrównoważonych zachowań turystycznych w TPN"
Wyzwanie
Kolejnym istotnym wyzwaniem, któremu TPN chce stawiać czoła, jest minimalizowanie kolejek do zakupu biletów wstępu. Długie kolejki prowadzą do gromadzenia się dużej liczby ludzi w newralgicznych punktach:
- Długie oczekiwanie i duża koncentracja osób w jednym miejscu prowadzi do zwiększonej produkcji śmieci (opakowania, niedopałki), które często, pomimo obecności koszy, lądują na ziemi lub są roznoszone przez wiatr.
- Ponadto, zgromadzenie dużej grupy ludzi generuje podwyższony poziom hałasu, który negatywnie oddziałuje na dzikie zwierzęta, zaburzając ich spokój i naturalne zachowania.
- Choć punkty kasowe są zwykle utwardzone, oczekiwanie poza wyznaczonymi ścieżkami (szczególnie w sezonie, gdy kolejki są bardzo długie) może prowadzić do wydeptywania i niszczenia roślinności w strefie ochronnej.
- Przeciążenie w krótkim czasie toalet może prowadzić do problemów sanitarnych. W efekcie, problem ten negatywnie wpływa zarówno na komfort turystów, jak i na ekologiczny spokój Parku.
- Ponadto, długi czas oczekiwania na zakup biletu opóźnia rozpoczęcie wędrówki, skracając czas dostępny na szlaku, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo turystów (np. konieczność powrotu po zmroku).
Jakby tego było mało, rezygnacja z drukowania fizycznych biletów przez obsługę ma istotne znaczenie w skali milionów turystów rocznie, redukując zużycie papieru. Ponadto, zmniejszany jest dzięki temu problem zaśmiecania Parku przez gubione lub wyrzucane bilety, co dodatkowo wspiera ochronę delikatnego tatrzańskiego ekosystemu.
Obsługa turystów, którzy dokonali zakupu biletu online, jest znacząco szybsza niż w przypadku transakcji realizowanych w fizycznym punkcie kasowym. TPN już wcześniej wyszedł naprzeciw turystom, umożliwiając posiadaczom biletów internetowych ominięcie kolejek przy punktach kontrolnych. Niestety w Parku i jego najbliższym otoczeniu często występują problemy z zasięgiem i stabilnością sieci Internet, utrudniające zakup biletu online na miejscu. Wyzwaniem jest też wpływanie na zachowanie turystów, by dokonywali zakupu z wyprzedzeniem. Ponieważ cena biletów wstępu na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego jest regulowana ustawowo, stosowanie strategii jak w przypadku parkingu, nie jest na tym etapie pierwszym wyborem.
Rozwiązanie
Wyznając zasadę, że nie można skutecznie zmieniać tego, co nie jest mierzone, Tatrzański Park Narodowy uruchomił z pomocą Droplabs system Inteligencji Biznesowej (BI), aby w profesjonalny sposób monitorować dane o zakupach biletów wszystkimi dostępnymi kanałami.
Z punktu widzenia zarządzających jest to jedno miejsce w formie wygodnego ekranu w przeglądarce internetowej - do przeglądania i wyciągania wniosków z danych: o frekwencji, wyprzedzeniu zakupu, popularności godzin, usług itd. W praktyce można dzięki niemu śledzić - również w okresach porównawczych np. rok do roku - jak zmieniają się wskaźniki np. frekwencja czy udział biletów zakupionych online.

System Inteligencji Biznesowej (BI) umożliwia TPN szukania w jednym miejscu odpowiedzi na pytania zarządcze i analityczne. Aby lepiej zrozumieć co kryje się pod nazwą Business intelligence, spójrzmy na przykładowe pytania, na które odpowiedzi może pomóc znaleźć ten system:
- Komunikacja: Czy wzmocnienie przekazu komunikacyjnego w nowych kanałach przełożyło się na rzeczywisty wzrost udziału sprzedaży online biletów wstępu?
- Logistyka: Czy jest możliwe efektywniejsze obsadzenie punktów kasowych uwzględniając godziny w jakich kupowane są w danych okresach roku bilety wstępu?
- Edukacja: Czy jest możliwe lepsze dostosowanie przekazu edukacyjnego i oferty edukacyjnej uwzględniając to, kto odwiedza park? Jak liczne są grupy, jaka jest struktura biletów ulgowych, normalnych? Jaki udział to bilety wielodniowe?
- Badania naukowe: Jak korelują dane dotyczące liczby turystów w Parku w określonych godzinach z odnotowanym poziomem hałasu lub zanieczyszczenia?

BI umożliwia TPN działanie w oparciu o dane, a nie jedynie o intuicję. System BI został skonfigurowany przez firmę Droplabs, firma ta odpowiada również za utrzymanie przesyłania tam uporządkowanych danych, zarówno z kanałów online jak i z kas biletowych.
Wzrost udziału online dla biletów wstępu
Wzrost popularności zakupu biletów online do TPN jest wyraźny. W pierwszym kwartale 2024 roku udział turystów z biletem online wynosił 14%. W kolejnych miesiącach dynamika wzrosła, osiągając 22% we wrześniu 2024 roku, by we wrześniu 2025 roku wynieść już 31%.
Należy zaznaczyć, że w statystykach tych nie uwzględniono turystów korzystających z kolejki na Kasprowy Wierch (obsługiwanej przez PKL) ani osób uiszczających opłatę cywilnoprawną za wejscie na teren Wspólnoty Uprawnionych Ośmiu Wsi w Witowie w kasach Doliny Chochołowskiej (Siwa Polana) i Lejowej. W tych dwóch ostatnich przypadkach sprzedaż jest prowadzona nie przez TPN, lecz przez Wspólnotę Leśną Uprawnionych Ośmiu Wsi.
Tatrzański Park Narodowy aktywnie szuka sposobów by wpłynąć na wzrost udziału zakupów online, wpływający korzystnie zarówno na przyrodę jak i komfort turystów. Przykładem takiego działania jest testowe uruchomienie trzech punktów dostępu do internetu Starlink. Połączenie z siecią jest inicjowane przez zeskanowanie specjalnego kodu QR umieszonego: na Palenicy Białczańskiej, w Dolinie Kościeliskiej i Polanie Włosienica.

Ten wpis jest jedną z części szerszego artykułu "AI w służbie dziedzictwa: Dynamic Pricing Droplabs i predykcja frekwencji w kształtowaniu zrównoważonych zachowań turystycznych w TPN"

