AI w służbie dziedzictwa: Dynamic Pricing Droplabs i predykcja frekwencji w kształtowaniu zrównoważonych zachowań turystycznych w TPN.
Kontekst
Tatrzański Park Narodowy (TPN) jest dla Polaków czymś znacznie więcej niż tylko parkiem. Ma kluczowe znaczenie zarówno przyrodnicze, kulturowe, jak i symboliczne. Park chroni unikalną faunę i florę wysokogórską, w tym gatunki-symbole, takie jak: kozica tatrzańska czy niedźwiedź brunatny. TPN aktywnie prowadzi badania naukowe i programy edukacyjne (np. "Akademia Tatry"), których celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej i zaangażowania w ochronę przyrody. Tatrzański Park Narodowy to miejsce, do którego co roku przybywają miliony turystów (w 2024 roku 5 mln!) w poszukiwaniu piękna przyrody, relaksu i wyzwań górskich.
Taka ogromna popularność sprawia, że TPN jest największą biletowaną atrakcją turystyczną w Polsce. Ten rekordowy wolumen odwiedzin stawia Park przed ogromnymi wyzwaniami związanymi ze skutecznym zarządzaniem ruchem turystycznym przy zachowaniu ochrony delikatnego ekosystemu górskiego.
Wyzwanie
W 2023 roku Tatrzański Park Narodowy wdrożył pionierskie wówczas w skali kraju rozwiązanie: system Dynamic Pricing (Ceny Dynamiczne) od Droplabs na parkingu na Palenicy Białczańskiej. Była to bezpośrednia odpowiedź na narastający problem zatorów komunikacyjnych i przeciążenia infrastruktury.
Głównym problemem była ograniczona przepustowość parkingu przy kluczowym punkcie wypadowym do Morskiego Oka. Turyści przybywający bez wcześniejszej rezerwacji miejsca tworzyli na drodze dojazdowej korki. Blokowali w ten sposób dostęp do parkingu tym osobom, które bilet zakupiły z wyprzedzeniem i na które czekało gwarantowane miejsce.
Dodatkowo brak przewidywalności co do natężenia ruchu na kolejne dni, sprawiał że Parkowi ciężko było zaplanować komunikację do turystów czy potrzebne natężenie patroli Służby Parku.
Przez blisko trzy lata stosowania Dynamic Pricing, Tatrzański Park Narodowy (TPN) konsekwentnie wyznaczał i realizował nowe cele, odpowiadając na wyzwania związane z masowym ruchem turystycznym.
Teraz przyjrzyjmy się, jak i jakie konkretne rezultaty udało się osiągnąć dzięki zaangażowaniu pracowników i dyrekcji TPN, wspieranym przez System sprzedaży biletów online z Dynamicznymi Cenami i Predykcją frekwencji od Droplabs.
Rozwiązanie
- W części pierwszej przyglądniemy się prognozowaniu frekwencji.
- W części drugiej, zagłębimy się w technologiczny aspekt rozwiązań AI stosowanych w TPN.
- Część trzecia, pozwoli odkryć jak Dynamic Pricing Droplabs pomaga w kształtowaniu zachowań turystów.
- Część czwarta poruszy kwestię tego jak profesjonalne monitorowanie danych, może pomóc w realizowaniu celów organizacji.
- Część piąta skupia się na tym jak udało się przyspieszyć obsługę samochodów.
Wnioski końcowe
Dzięki działaniom zespołu Tatrzańskiego Parku Narodowego korzystającego z nowoczesnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), Parkowi udaje się skutecznie wpłynąć na zmianę zachowań turystów. Zmiany te przyczyniają się bezpośrednio do ochrony delikatnego ekosystemu oraz podniesienia komfortu i bezpieczeństwa odwiedzających.
Jeszcze kilka lat temu, w ujęciu branży atrakcji turystycznych, takie rozwiązania jak inteligentne zarządzanie cenami w celu kształtowania zachowań turystów czy przewidywanie frekwencji nie były w zasięgu ręki, a kanał online był marginalnym dodatkowym kanałem. Wtedy kompleksowość systemu sprzedaży definiowano często przez to, że system odpowiadał zarówno za transakcje online, sprzedaż stacjonarną oraz pełną obsługę turystów na miejscu. Od dawna normą było przyjmowanie ze osobnym blokiem jest za to system księgowy.
Obecnie TPN – największa biletowana atrakcja w Polsce – udowadnia, że kanał online może być dominującym źródłem sprzedaży (osiągającym nawet ponad 90% udziału) a kompleksowym blokiem analityczno-sprzedażowym jest połączenie wydajnej platformy sprzedaży online, silnika zarządzania cenami opartego na AI oraz modułu predykcji frekwencji. Ten zaawansowany blok działa niezależnie, lecz tam gdzie ma to uzasadnienie biznesowo może być precyzyjnie zintegrowany np. z system sprzedaży stacjonarnej, systemem obsługi parkingu czy systemem księgowym.
Podsumowanie liczbowe wyników:
Lipiec 2025 - Sierpień 2025 (wakacje 2025)
- 91% turystów ma bilet parkingowy zakupiony online.
- 83% ma bilet parkingowy zakupiony zanim dojedzie na miejsce (zakupiony na co najmniej 15 min przed zalogowaniem wykorzystania przez szlaban/obsługę parkingu).
- 80% turystów ma bilet parkingowy zakupiony co najmniej dzień przed wycieczką.
- 22% turystów ma bilet parkingowy zakupiony z co najmniej czterodniowym wyprzedzeniem!
- Skala parkingu to ok. 60 tys samochodów z biletami wstępu przez dwa miesiące wakacyjne.
- 27% turystów ma bilet wstępu do Parku zakupiony online.
Dwanaście pełnych miesięcy: Październik 2024 - Wrzesień 2025
- 81% turystów ma bilet parkingowy zakupiony online.
- 74% ma bilet parkingowy zakupiony zanim dojedzie na miejsce (zakupiony na co najmniej 15 min przed zalogowaniem wykorzystania przez szlaban/obsługę parkingu).
- 65% turystów ma bilet parkingowy zakupiony co najmniej dzień przed wycieczką.
- 15% turystów ma bilet parkingowy zakupiony z co najmniej czterodniowym wyprzedzeniem.
- Dodatkowy przychód z nadwyżek cen ponad ceny minimalne, wygenerowany w kanale online dla parkingu TPN przez strategię Dynamic Pricing Droplabs - 2 mln zł.
- Zwroty: 1,9% spośród zakupów online biletów parkingowych.
- Zmiany terminów 0,1% spośród zakupów online biletów parkingowych.
- Skala parkingu to ok. 200 tys samochodów z biletami wstępu na rok.
- 25% turystów ma bilet wstępu do Parku zakupiony online.
A dodatkowo za okres pół roku: od połowy kwietnia 2025 r. do połowy października 2025 r:
- Niemal 100 tys zgód marketingowych, co daje to potencjalny zasięg komunikacji do nawet 335 tys potencjalnych turystów.

.png) 
                         
                         
                         
                        