Sejm przyjął zmiany w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym. Nowelizacja ustawy ma zwiększyć efektywność programu i objąć wsparciem większą grupę przedsiębiorców rejestrujących się w bazie podmiotów przyjmujących płatności bonami – czytamy na stronie Polskiej Organizacji Turystycznej.
Jakie wyglądało dotychczasowe realizowanie bonu?
Bon miał stanowić wsparcie dla polskich rodzin oraz branży turystycznej, która znalazła się w trudnej sytuacji w związku z pandemią COVID-19. Wówczas świadczenie obejmowało jedynie noclegi w obiektach turystycznych oraz imprezy turystyczne z minimum jednym noclegiem, który organizowany był przez operatorów turystycznych lub organizacje pożytku publicznego.
Co obejmuje nowelizacja?
Nowe przepisy umożliwią realizowanie Polskiego Bonu Turystycznego także bez noclegu. „Po zmianach bony będą mogły służyć również do opłacania jednodniowych wycieczek wraz z wszelkimi atrakcjami przewidzianymi przez organizatorów w ramach danej oferty, warunkiem jest objęcie pakietem minimum dwóch usług” – podaje Polska Organizacja Turystyczna.
Aby wykorzystać bon należy skorzystać z co najmniej dwóch oferowanych usług. Nowe możliwości mają zatem zachęcić do pakietowania usług. Przepisy zakładają, że operatorzy turystyczni i organizacje pożytku publicznego mogą dowolnie kompletować pakiety. Obejmuje to to m.in. usługi przewodnickie zarówno w miastach, jak i na górskich szlakach, przejazdy autokarem, zwiedzanie muzeów, galerii i skansenów, rejsy statkiem, zajęcia rekreacyjne oraz wiele innych aktywności turystycznych i sportowych.
Zdaniem POT w ten sposób bon może pomóc nie tylko właścicielom obiektów i osobom bezpośrednio w nich zatrudnionym, ale także pracownikom szerzej rozumianej branży turystycznej. W tym m.in. pilotom wycieczek, przewodnikom, instruktorom i animatorom czasu wolnego czy osobom odpowiadającym za transport i wyżywienie.
Poprawka dotycząca systemu rejestracji
Do ustawy o Polskim Bonie Turystycznym została wprowadzona także poprawka dotycząca systemu rejestrowania się przedsiębiorców w bazie. „Są oni zobowiązani nie tylko do podawania danych firmy tj. nazwy rejestrowej i adresu widniejącego w rejestrze przedsiębiorców, ale także dokładnego adresu miejsca prowadzonej działalności turystycznej. W przypadku gdy firma jest właścicielem kilku obiektów, musi osobno podać dane adresowe każdego z nich. Katalog dodatkowych informacji zawiera również nazwę handlową oraz adres strony internetowej przedsiębiorstwa, o ile jest ona prowadzona. Przyjęte regulacje dotyczą zarówno organizacji i przedsiębiorców już zarejestrowanych w bazie, którzy powinni uzupełnić brakujące dane o swojej działalności, jak i nowych uczestników programu.” – czytamy w dalszej części komunikatu.
Źródło: Polska Organizacja Turystyczna