Przygotowaliśmy kolejne wydanie raportu branżowego. Tym razem skupiliśmy jednak się na branży muzealnej. Raport zawiera analizę działań internetowych blisko 750 instytucji. Sprawdziliśmy, jak polskie muzea oraz centra nauki działają w mediach społecznościowych, a także przeanalizowaliśmy ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Raport zawierający ranking instytucji, wnioski oraz merytoryczne wskazówki można pobrać bezpłatnie tutaj.
Cel raportu
Muzea i centra nauki coraz chętniej wykorzystują internet jako kanał komunikacji ze swoimi odbiorcami. Publikowanie treści zaczęło wykraczać poza informowanie o godzinach otwarcia czy czasowych wystawach. Komunikacja idzie coraz częściej w kierunku dostarczania rozrywki poprzez coraz odważniejsze kreacje oraz próby edukowania odbiorców korzystając z coraz to nowych platform. Coraz mniejsze zaskoczenie wywołuje muzeum aktywnie wrzucające treści na TikToka, tworzące własne memy czy dzielące się wiedzą w formie podcastów.
Aby pozyskać nowych odwiedzających muzea muszą poznać potrzeby swoich odbiorców i zainteresować ich treścią. Ważne, by komunikacja była związana z działalnością instytucji i dążyła do określonego wcześniej celu. Widoczność w Internecie i publikowanie atrakcyjnych materiałów może doprowadzić do wzrostu liczby osób, chętnych do odwiedzenia obiektu, a co za tym idzie rozwoju muzeum oraz edukacji społeczeństwa.
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu, w jaki sposób obiekty z branży muzealnej działają w sieci. Jakimi treściami dzielą się w Internecie? Jakich kanałów używają do komunikacji i co robią, by dotrzeć do nowych odbiorców?
W raporcie sprawdzamy, w jakim stopniu polskie muzea i centra nauki posiadające stronę internetową wykorzystują w strategii marketingowej działania SEO. Badamy także, jak dbają one o dotarcie do nowych odwiedzających wykorzystując media społecznościowe.
Analiza blisko 750 obiektów
Głównym założeniem raportu jest próba weryfikacji praktyk stosowanych przez polskie muzea i centra nauki. Analizując aktywność w sieci 744 obiektów z branży muzealnej stworzyliśmy ranking instytucji, które uzyskują największy ruch SEO, a także największą liczbę fanów na Facebooku i Instagramie.
W raporcie znajdziecie także wywiad z przedstawicielką topowego muzeum, Kingą Kozień, Specjalistą ds. komunikacji internetowej i promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.
Najczęściej wykorzystywane platformy
Podobnie, jak w przypadku atrakcji turystycznych, najczęściej wykorzystywaną platformą do komunikacji z klientami w sieci jest Facebook. Korzysta z niego 94% badanych przez nas instytucji. Muzea publikują treści związane z działalnością oraz materiały edukujące odbiorców i zapewniające im rozrywkę.
Zaskakująco dużo obiektów działa także na Youtube. Aż 41% placówek udostępnia tam treści wideo. W związku ze sporą popularnością tego kanału, w raporcie nie mogło zabraknąć porad i wskazówek dotyczących działania na na tej platformie.
Raport zawiera przydatne wskazówki związane z działaniem w mediach społecznościowych. Skupiliśmy się także na popularniej platformie oferującej dostęp do muzyki oraz podcastów – Spotify. Platforma coraz chętniej wykorzystywana jest przez polskie muzea. Podpowiadamy, dlaczego treści audio i wideo mają ogromny potencjał w branży muzealnej oraz materiały o jakiej tematyce publikowane są najchętniej.
Pobierz raport i sprawdź, jak polskie muzea dbają o widoczność w sieci!