Czytasz
Dynamic Pricing w branży rozrywkowej: Klucz do optymalizacji zysków

Dynamic Pricing w branży rozrywkowej: Klucz do optymalizacji zysków

10 września 2024

Dynamic Pricing jest innowacyjnym rozwiązaniem, które staje się coraz bardziej popularne w branży rozrywkowej. Korzystają już z niego najwięksi jak Tatrzański Park Narodowy, Bałtowski Kompleks Turystyczny, czy Terma Bania. Jego unikalność polega na przynoszeniu korzyści zarówno dla obiektów, jak i ich klientów. Goście zyskują możliwość kupna biletu w niższej cenie, a obiekty zwiększają dodatkowy przychód nawet do 39%*.


Strategia ta polega na wprowadzeniu dynamicznie zmieniających się cen w zamian za starszy model “sztywnego” cennika. Ceny biletów są podnoszone przez zaawansowany algorytm w czasie rzeczywistym, kiedy algorytm wykrywa, że klienci są w stanie na dany termin płacić więcej. A na to, że klienci są w stanie płacić więcej wpływają różnorodne czynniki takie jak pogoda czy rozkład wolnych dni. W czasie rzeczywistym analizowane są też aktualne trendy popytu. Jednocześnie algorytm dla każdej atrakcji jest dostrajany indywidualne w oparciu o m.in. dane historyczne, które pomagają przewidywać zachowania konsumentów dla podobnych okoliczności w przyszłości. Kwoty jednak są zwiększane w taki sposób, aby nie wpływać na frekwencję gości. Cennik startuje od ceny bazowej, a im wcześniej goście zakupią  bilety, tym większą szansę mają na najniższą cenę. Finalnie średni przychód na klienta jest wyższy niż w przypadku standardowej wyceny biletów na jedną kwotę. Dzięki temu, właściciele atrakcji mogą maksymalizować swoje zyski, a klienci zyskują większą elastyczność w wyborze terminu wizyty. 

Automatyzacja i optymalizacja zysków

System pracując w określonych widełkach dostosowuje ceny w oparciu o zmieniające się warunki rynkowe, podnosząc je w odpowiednich momentach, jednocześnie unikając uszczerbku na frekwencji.

Właściciele atrakcji, korzystając z Dynamic Pricing Droplabs, najczęściej uzyskują około 10% dodatkowego przychodu, a rekordziści osiągają  nawet 39%. Przykładowo, obiekt generujący roczny przychód na poziomie 5 milionów złotych może dzięki tej strategii zwiększyć swoje zyski do 5,5 miliona złotych.

Korzyści z wcześniejszego zakupu

Z danych naszych klientów wynika, że w przypadku prowadzenia standardowej polityki cenowej, aż 95% klientów kupuje bilety do atrakcji w dniu ich realizacji. W przypadku Dynamic Pricing goście, którzy kupili bilet co najmniej z jednodniowym wyprzedzeniem stanowią aż 40% klientów. Skąd taka różnica i dlaczego jednym z kluczowych elementów Dynamic Pricing jest zachęcanie gości do wcześniejszego zakupu biletów?

Klienci, którzy decydują się na zakup z wyprzedzeniem są gratyfikowani niższą ceną, co sprawia, że są zadowoleni ze “złapania okazji”. W zależności od obiektu, można zastosować różne strategie np. oferowanie biletów w nieco  niższej cenie niż dotychczas lub za kwotę niższą niż miała być w planowanej podwyżce. Dzięki takiemu rozwiązaniu i elastycznym widełkom, można wprowadzić  podwyżkę w miękki bezpieczny sposób, a klienci wciąż odczuwają okazję. Ponadto dzięki sprzedaży z wyprzedzeniem goście są  mniej podatni na zmiany planów. Nie rozpraszają ich reklamy konkurencji czy wahania pogody, co znacząco zwiększa prawdopodobieństwo ich wizyty w obiekcie. Dodatkowo, wcześniejszy zakup biletów pozwala obiektom na lepsze planowanie i przygotowanie obsługi, co przekłada się na wyższy komfort gości. Znając przewidywane obłożenie na dany termin, łatwiej jest przygotować np. liczbę potrzebnych stoisk, czy kasjerów.

Co więcej, klienci, którzy kupują bilety z wyprzedzeniem, często chętnie  wydają pieniądze na miejscu na dodatkowe usługi, takie jak gastronomia czy pamiątki. Koszt biletu, który został już „zapomniany”, nie wpływa na ich decyzje zakupowe w dniu wizyty, co sprzyja większym wydatkom na miejscu.

Ponadto dzięki temu rozwiązaniu odpowiednie prowadzenie działań marketingowych zwiększa ich skuteczność. Jasna i spójna komunikacja o Dynamic Pricing sprawia, że klienci chcą jak najszybciej kupić bilet i skorzystać z niższej ceny, co wpływa pozytywnie na konwersję z reklam

Wyzwanie płaskiej ceny

Kiedy bilet ma jedną, stałą cenę wręcz niemożliwym jest trafienie w możliwości finansowe szerokiego grona klientów. Dla niektórych gości obiekt będzie za drogi, a z kolei w innych przypadkach sztywna cena nie eksploruje  tego co klient i tak jest w stanie zapłacić. Goście z mniej zasobnym portfelem chętniej kupią bilet wcześniej lub  wybiorą mniej popularne terminy dostosowując swoje plany. Oprócz dotarcia do szerszego spektrum klientów, pozwala to także rozłożyć ruch ze skupienia w najbardziej obleganym czasie na cały dzień. Z kolei bardziej zamożni klienci wybiorą terminy, na które najbardziej będą chcieli się wybrać, nie zważając na różnice w cenie. Końcowo średni przychód na klienta jest wyższy niż w przypadku sztywno ustalonej ceny, a goście zadowoleni z możliwości wyboru terminów.

Akceptacja i edukacja klientów

Klienci coraz częściej kojarzą model Dynamic Pricing z innymi branżami, takimi jak linie lotnicze czy rezerwacje noclegów. Akceptują tę strategię w kontekście atrakcji turystycznych, a także szybko uczą się, jak z niej korzystać. Jest to również model od lat używany w atrakcjach turystycznych w USA i Europie zachodniej. Dzięki możliwości samodzielnego wyszukiwania optymalnych cen i terminów, klienci czują się bardziej zaangażowani w proces zakupu.

Ewolucja branży z Dynamic Pricing

Dynamic Pricing to nie tylko narzędzie do zwiększania przychodów, ale także sposób na lepsze zarządzanie obiektem i poprawę doświadczeń gości, co widać po wzrastającej liczbie pozytywnych opinii Google u naszych klientów z Dynamic Pricing. Dzięki elastyczności w ustalaniu cen, właściciele atrakcji mogą dostosować swoją ofertę do zmieniającego się popytu, co przekłada się na wyższe zadowolenie gości i większe przychody. W miarę jak branża rozrywkowa ewoluuje, Dynamic Pricing staje się kluczowym elementem strategii marketingowych, które mogą przynieść wymierne korzyści finansowe.

Powiązane artykuły

11 grudnia 2019

Droplabs jako Channel Manager

oferta na weekend majowy
21 kwietnia 2021

Jak przygotować ofertę na weekend majowy?

24 stycznia 2020

Dwujęzyczny sklep online z Droplabs

Arrow-up