Już ponad 77% polaków korzysta regularnie z internetu, 62% mieszkańców świata z kolei kupuje online, wydając średnio ponad 2700 złotych rocznie. Polski rynek e-commerce już na początku 2020 roku wart jest 50 miliardów złotych rocznie. Z kolei spekulacje mówią o skoku do 70 miliardów złotych. Pewne jest, że ten kto w dzisiejszych czasach nie podąża za trendami i internetową rewolucją – ten zostaje w tyle. Sprzedaż w sektorze usług nie jest tu wyjątkiem.
Polski rynek sprzedaży online jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie. Przekłada się to na wzrost sektora rzędu 18% i tym samym ponad 1,8 tysiąca przedsiębiorstw w Polsce decydujących się na uruchomienie sprzedaży online każdego roku. Jakie trendy towarzyszyły nam w ostatnich latach? Na jakie należy zwrócić szczególną uwagę w roku 2020?
Jak wyglądały trendy E-commerce w 2019 roku?
W czołówce trendów zeszłego roku znalazły się płatności za pomocą smartphonów (33%) oraz aplikacje mobilne (33%). Na podium nie zabrakło także wykorzystania kanałów społecznościowych – social commerce (33%) czyli sprzedaż przez social media oraz tylko drobinę mniej popularne marketplace (32%) czyli strony gromadzące oferty.
Największy spadek w roku 2019 zaliczył content marketing (obecnie 24% w porównaniu do 43% w roku 2018), co nie zmienia faktu, że jest to nadal bardzo istotna część strategii sprzedażowych i podstawa marketingu wielu firm.
Co przyniesie rok 2020?
Mobile
Trudno byłoby wyobrazić sobie rok 2019 bez smartphonów w naszych kieszeniach. Przeglądanie treści na wcześniej wspomnianych to dzisiaj podstawa korzystania z sieci. Tym bardziej, że połowa ruchu generowanego w sklepach internetowych to właśnie mobile. Dla porównania już 73,9% ruchu generowanego w sklepach korzystających z systemu sprzedażowego Droplabs to smartphony. Projektując nowy lub wprowadzając zmiany na istniejącym już sklepie internetowym wiele firm nadal zapomina właśnie o tym fakcie. Kupowanie przez smartphony powinno być dzisiaj równie proste i intuicyjne co kupowanie na desktopach.
Social Commerce
Przeciętny użytkownik internetu spędza w mediach społecznościowych aż 5 lat swojego życia. Co więcej, badania wykazują, że czas ten stale rośnie. Fakt, że tyle czasu spędzamy scrollując, czytając, lajkując, komentując, udostępniając itd., przekłada się na stale rosnące w siłę znaczenia social commerce. To niezbity argument, aby firmy jeszcze nieobecne na social mediach, szybko tą zaległość nadrobiły.
Obsługa klienta
Dobra relacja z klientem jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. To właśnie obsługa klienta często pomaga się wybić naszej ofercie spośród dziesiątek podobnych o tej samej cenie. Mało kto pamięta po paru miesiącach nazwę firmy u której kupiliśmy bliskiej osobie prezent z okazji urodzin. W pamięć zapadanie nam z kolei firma, która sprawnie odpowie na nasze maile lub telefon. Przykładowo w wypadku prośby o sprawną reklamację. Ignorowanie potrzeb osób, które chcą dokonać zakupu w sieci z łatwością przekłada się na zwiększenie pozycji konkurencji.
Bezpieczeństwo
Nikt kupując w internecie nie chce martwić się o bezpieczeństwo swoich środków. W związku z tym klienci kupują prawie wyłącznie jeśli mają tą pewność zagwarantowaną. Przykładowo pośrednik płatności platformy Droplabs, czyli Blue Media (Autopay S.A.) gwarantuje, że każde połączenie ze stroną płatności jest szyfrowane i zabezpieczone przez certyfikat ssl, chroniący dane użytkownika i dane transakcyjne. Stabilność w zakresie realizacji płatności może tylko umacniać swoją pewną już pozycję jako trend w zakresie sprzedaży/rezerwacji online.
Źródła:
1. https://www.magazyn-ecommerce.pl/artykul/polski-rynek-e-commerce-rosnie-o-ponad-18-rocznie-i-rozwija-sie-najbardziej-dynamicznie-w-europie
2. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
3. https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-e-commerce-czyli-jak-skutecznie-sprzedawac-w-internecie-porady-ekspertow-259706
4. https://divante.com/ecommerce-trends
5. https://www.marketwatch.com/story/people-are-spending-most-of-their-waking-hours-staring-at-screens-2018-08-01
Czytaj także:
e-commerceecommercebiletyonlinesprzedażsklepinternetowy