Czytasz
Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni

Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni

27 kwietnia 2022

Liczba cudzoziemców, którzy odwiedzają Polskę, z każdym rokiem rośnie. Podobną tendencję widzimy w statystykach związanych z obcokrajowcami, którzy podjęli decyzję o przeprowadzce tymczasowej lub stałej do naszego kraju. Czy polska branża turystyczna jest przygotowana na obcojęzycznych turystów? Sprawdźmy, dlaczego warto przygotować atrakcję pod zagranicznych gości i jak najlepiej podejść do tego tematu.

Goście z zagranicy. Jak dużo cudzoziemców odwiedza Polskę?

Według statystyk przedstawianych corocznie przez GUS (Główny Urząd Statystyczny) notowany jest ciągły wzrost ruchu granicznego w Polsce. Co to znaczy? Coraz więcej osób przyjeżdża do naszego kraju. Przykładowo, w trzecim kwartale 2021 roku liczba obcokrajowców, którzy przekroczyli polską granicę, wyniosła ok. 34 mln i jest ona o 8,8% wyższa niż w roku poprzednim.

Nie tylko jednak liczba odwiedzających się zwiększa, a także pieniądze, które wydają oni podczas swojego pobytu w Polsce. Porównując te same okresy, co w akapicie powyżej, w raporcie GUS widzimy, że wartość towarów i usług, które zostały zakupione przez cudzoziemców w Polsce, była większa aż o 22,4%. Ciekawostką dodatkową dla branży turystycznej jest informacja, że aż 27,4% tych wydatków to usługi i rozrywka.

Obcokrajowcy, którzy mieszkają w Polsce

Cudzoziemcy w Polsce to nie tylko osoby, które odwiedzają nasz kraj w trakcie urlopu. Coraz częściej spotkać można obcokrajowców, którzy decydują się na pobyt tymczasowy w Polsce lub stałą rezydencję. Według danych Urzędu do spraw cudzoziemców obecnie na terenie kraju legalnie mieszka ok. pół miliona obywateli innych krajów. Warto zaznaczyć, że nie są w tę pulę wliczane osoby, które przebywają w Polsce na podstawie wizy, co prawdopodobnie zwiększyłoby ją kilkakrotnie.

Mówiąc o cudzoziemcach w Polsce, nie można ominąć oczywiście ogromnej liczby uchodźców, którzy uciekając przed wojną, przyjeżdżają z Ukrainy. Ponad 2,7 mln osób, głównie kobiet i dzieci, przekroczyło od 24 lutego 2022 roku granicę polsko-ukraińską.

Jak przygotować atrakcję do obsługi osób obcojęzycznych?

Nie boję się powtarzać, że liczby nie kłamią, a liczby – które przedstawiłam powyżej, zdecydowanie pokazują tendencję wzrostu liczby obcokrajowców, którzy zarówno odwiedzają Polskę turystycznie, jak i tych, którzy decydują się na pobyt w naszym kraju. Przekładają one się na znaczne zróżnicowanie, głównie pod kątem językowym, grupy docelowej polskiej turystyki i zwiększenie puli potencjalnych odwiedzających w atrakcjach.

Zwiększenie sprzedaży poprzez zaangażowanie segmentu klientów zagranicznych nie przychodzi jednak łatwo. Spokojnie – nie chodzi tu o ogromne nakłady pracy. Już tłumaczę…

Tak jak dla każdego rodzimego klienta trzeba zadbać o komfort cudzoziemców w Twojej atrakcji turystycznej. Jeśli mowa o kliencie zagranicznym, to największą różnicą między nim, a odwiedzającym z Polski jest język, którym on się posługuje – i właśnie na tym powinieneś się skupić w swoim obiekcie.

Wersje językowe na witrynie atrakcji turystycznej

Podstawowym działaniem jest przygotowanie wersji językowych strony internetowej atrakcji, a także umożliwienie obsługi klienta w innych językach. Wybór konkretnego języka jest w dużym stopniu uzależniony od tego, z jakich krajów pochodzą Twoi klienci. Na wstępie zdecydowanie warto zaoferować język angielski, który jest językiem międzynarodowej komunikacji i spora część osób decydujących się na odwiedzenie innego kraju zna go na choćby podstawowym poziomie.

W tym momencie warto zaznaczyć, że system Droplabs ma możliwość zdefiniowania oferty w języku polskim, angielskim, słowackim, czeskim i niemieckim. Nie jest to jednak wszystko – już wkrótce do nich dołączą kolejne języki, jak np. ukraiński i włoski. Warto także zaznaczyć, że wybór języka sklepu, który się wyświetli klientowi, może być automatycznie dopasowywany do języka jego przeglądarki.

Poniżej przedstawiamy, jak wyglądają bilety Tatrzańskiego Parku Narodowego w wersji polskiej i angielskiej.

Wersje językowe w systemie Droplabs
Wersje językowe w systemie Droplabs na przykładzie strony Tatrzańskiego Parku Narodowego

Social media a odbiorcy obcojęzyczni

Kwestia dodania innego języka dotyczy też pozostałych kanałów komunikacji, jak np. social media. Giganci spośród platform społecznościowych, jak np. Facebook, Instagram i Tik Tok, idąc z duchem czasu, umożliwiają automatyczne tłumaczenie postów i komentarzy. Dzięki takiej funkcjonalności osoby, które odwiedzą fanpage prowadzony w języku polskim, ale w ustawieniach swojego profilu mają inny język:

  • na Facebooku zobaczą treści automatycznie dla nich przetłumaczone z możliwością wyświetlenia oryginalnego tekstu,
  • na Instagramie i Tik Toku, gdzie teksty grają rolę drugorzędną, dla użytkowników mają dostępny przycisk, po kliknięciu w który treść jest tłumaczona. 

Osobne działania skierowane do cudzoziemców

Chcesz zwiększyć liczbę odwiedzających z konkretnych krajów, a może są oni głównym segmentem Twoich odbiorców? W takim razie zalecanym jest stworzenie osobnych kampanii marketingowych, specjalnych ofert, a nawet wyróżnionych kanałów komunikacji.

Resellerzy, czyli dotarcie do klienta przez strony trzecie

Wybór atrakcji jest tak duży, a czasu tak mało – każdy turysta staje przed dylematem podczas planowania swojej podróży. Jak możesz skłonić zarówno cudzoziemców, jak i odwiedzających z Polski do wybrania właśnie Twojego obiektu? Warto budować wsparcie od dostawców usług pokrewnych, ale nie konkurencyjnych. Dobrym przykładem będzie tu branża HoReCa, czyli segment związany z noclegami i wyżywieniem.

Sposobów współpracy z takimi podmiotami jest wiele, jak np.:

  • po rezerwacji noclegu w hotelu klient otrzymuje zestawienie ciekawych obiektów wartych zwiedzenia w okolicy,
  • pracownicy (głównie recepcjoniści) hotelu polecają atrakcję dla klientów, którzy już są w ich placówce.

W ramach systemu Droplabs udostępniamy możliwość sprzedaży biletów atrakcji przez strony trzecie. Dowiedz się o tym więcej w artykule Martyny: Jak zacząć sprzedaż B2B przez System Droplabs?

Jeszcze więcej wiedzy o zaletach i sposobach przygotowania atrakcji do obsługi osób obcojęzycznych poznasz w zbliżającym się webinarze – droplabs.pl/webinar/obsluga-klientow-zagranicznych-w-atrakcjach-turystycznych/! Zapisz się już dziś!

Powiązane artykuły

Badanie zadowolenia klientów w polskiej branży turystycznej | Droplabs
6 kwietnia 2022

Badanie zadowolenia klientów w polskiej branży turystycznej

Czy klient jest zadowolony z odwiedzenia Twojej atrakcji? Co mu się spodobało, a do jakich elementów ma uwagi? Odpowiedzi na te pytania pełnią nadzwyczaj ważną rolę w funkcjonowaniu firmy, zwłaszcza w branży turystycznej. Na ich podstawie możesz nie tylko usprawnić działanie obiektu i jego kadry, a także doprecyzować grupy docelowe i ich zainteresowania. Dowiedz się, jak przeprowadzić badanie zadowolenia klienta w turystyce.

9 sierpnia 2018

Podstawy, o których MUSISZ pamiętać!

23 października 2019

Jesienne oferty w Twoim sklepie online!

Arrow-up