Czytasz
Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni

Polskie atrakcje turystyczne a klienci zagraniczni

27 kwietnia 2022

Liczba cudzoziemców, którzy odwiedzają Polskę, z każdym rokiem rośnie. Podobną tendencję widzimy w statystykach związanych z obcokrajowcami, którzy podjęli decyzję o przeprowadzce tymczasowej lub stałej do naszego kraju. Czy polska branża turystyczna jest przygotowana na obcojęzycznych turystów? Sprawdźmy, dlaczego warto przygotować atrakcję pod zagranicznych gości i jak najlepiej podejść do tego tematu.

Goście z zagranicy. Jak dużo cudzoziemców odwiedza Polskę?

Według statystyk przedstawianych corocznie przez GUS (Główny Urząd Statystyczny) notowany jest ciągły wzrost ruchu granicznego w Polsce. Co to znaczy? Coraz więcej osób przyjeżdża do naszego kraju. Przykładowo, w trzecim kwartale 2021 roku liczba obcokrajowców, którzy przekroczyli polską granicę, wyniosła ok. 34 mln i jest ona o 8,8% wyższa niż w roku poprzednim.

Nie tylko jednak liczba odwiedzających się zwiększa, a także pieniądze, które wydają oni podczas swojego pobytu w Polsce. Porównując te same okresy, co w akapicie powyżej, w raporcie GUS widzimy, że wartość towarów i usług, które zostały zakupione przez cudzoziemców w Polsce, była większa aż o 22,4%. Ciekawostką dodatkową dla branży turystycznej jest informacja, że aż 27,4% tych wydatków to usługi i rozrywka.

Obcokrajowcy, którzy mieszkają w Polsce

Cudzoziemcy w Polsce to nie tylko osoby, które odwiedzają nasz kraj w trakcie urlopu. Coraz częściej spotkać można obcokrajowców, którzy decydują się na pobyt tymczasowy w Polsce lub stałą rezydencję. Według danych Urzędu do spraw cudzoziemców obecnie na terenie kraju legalnie mieszka ok. pół miliona obywateli innych krajów. Warto zaznaczyć, że nie są w tę pulę wliczane osoby, które przebywają w Polsce na podstawie wizy, co prawdopodobnie zwiększyłoby ją kilkakrotnie.

Mówiąc o cudzoziemcach w Polsce, nie można ominąć oczywiście ogromnej liczby uchodźców, którzy uciekając przed wojną, przyjeżdżają z Ukrainy. Ponad 2,7 mln osób, głównie kobiet i dzieci, przekroczyło od 24 lutego 2022 roku granicę polsko-ukraińską.

Jak przygotować atrakcję do obsługi osób obcojęzycznych?

Nie boję się powtarzać, że liczby nie kłamią, a liczby – które przedstawiłam powyżej, zdecydowanie pokazują tendencję wzrostu liczby obcokrajowców, którzy zarówno odwiedzają Polskę turystycznie, jak i tych, którzy decydują się na pobyt w naszym kraju. Przekładają one się na znaczne zróżnicowanie, głównie pod kątem językowym, grupy docelowej polskiej turystyki i zwiększenie puli potencjalnych odwiedzających w atrakcjach.

Zwiększenie sprzedaży poprzez zaangażowanie segmentu klientów zagranicznych nie przychodzi jednak łatwo. Spokojnie – nie chodzi tu o ogromne nakłady pracy. Już tłumaczę…

Tak jak dla każdego rodzimego klienta trzeba zadbać o komfort cudzoziemców w Twojej atrakcji turystycznej. Jeśli mowa o kliencie zagranicznym, to największą różnicą między nim, a odwiedzającym z Polski jest język, którym on się posługuje – i właśnie na tym powinieneś się skupić w swoim obiekcie.

Wersje językowe na witrynie atrakcji turystycznej

Podstawowym działaniem jest przygotowanie wersji językowych strony internetowej atrakcji, a także umożliwienie obsługi klienta w innych językach. Wybór konkretnego języka jest w dużym stopniu uzależniony od tego, z jakich krajów pochodzą Twoi klienci. Na wstępie zdecydowanie warto zaoferować język angielski, który jest językiem międzynarodowej komunikacji i spora część osób decydujących się na odwiedzenie innego kraju zna go na choćby podstawowym poziomie.

W tym momencie warto zaznaczyć, że system Droplabs ma możliwość zdefiniowania oferty w języku polskim, angielskim, słowackim, czeskim i niemieckim. Nie jest to jednak wszystko – już wkrótce do nich dołączą kolejne języki, jak np. ukraiński i włoski. Warto także zaznaczyć, że wybór języka sklepu, który się wyświetli klientowi, może być automatycznie dopasowywany do języka jego przeglądarki.

Poniżej przedstawiamy, jak wyglądają bilety Tatrzańskiego Parku Narodowego w wersji polskiej i angielskiej.

Wersje językowe w systemie Droplabs
Wersje językowe w systemie Droplabs na przykładzie strony Tatrzańskiego Parku Narodowego

Social media a odbiorcy obcojęzyczni

Kwestia dodania innego języka dotyczy też pozostałych kanałów komunikacji, jak np. social media. Giganci spośród platform społecznościowych, jak np. Facebook, Instagram i Tik Tok, idąc z duchem czasu, umożliwiają automatyczne tłumaczenie postów i komentarzy. Dzięki takiej funkcjonalności osoby, które odwiedzą fanpage prowadzony w języku polskim, ale w ustawieniach swojego profilu mają inny język:

  • na Facebooku zobaczą treści automatycznie dla nich przetłumaczone z możliwością wyświetlenia oryginalnego tekstu,
  • na Instagramie i Tik Toku, gdzie teksty grają rolę drugorzędną, dla użytkowników mają dostępny przycisk, po kliknięciu w który treść jest tłumaczona. 

Osobne działania skierowane do cudzoziemców

Chcesz zwiększyć liczbę odwiedzających z konkretnych krajów, a może są oni głównym segmentem Twoich odbiorców? W takim razie zalecanym jest stworzenie osobnych kampanii marketingowych, specjalnych ofert, a nawet wyróżnionych kanałów komunikacji.

Resellerzy, czyli dotarcie do klienta przez strony trzecie

Wybór atrakcji jest tak duży, a czasu tak mało – każdy turysta staje przed dylematem podczas planowania swojej podróży. Jak możesz skłonić zarówno cudzoziemców, jak i odwiedzających z Polski do wybrania właśnie Twojego obiektu? Warto budować wsparcie od dostawców usług pokrewnych, ale nie konkurencyjnych. Dobrym przykładem będzie tu branża HoReCa, czyli segment związany z noclegami i wyżywieniem.

Sposobów współpracy z takimi podmiotami jest wiele, jak np.:

  • po rezerwacji noclegu w hotelu klient otrzymuje zestawienie ciekawych obiektów wartych zwiedzenia w okolicy,
  • pracownicy (głównie recepcjoniści) hotelu polecają atrakcję dla klientów, którzy już są w ich placówce.

W ramach systemu Droplabs udostępniamy możliwość sprzedaży biletów atrakcji przez strony trzecie. Dowiedz się o tym więcej w artykule Martyny: Jak zacząć sprzedaż B2B przez System Droplabs?

Jeszcze więcej wiedzy o zaletach i sposobach przygotowania atrakcji do obsługi osób obcojęzycznych poznasz w zbliżającym się webinarze – droplabs.pl/webinar/obsluga-klientow-zagranicznych-w-atrakcjach-turystycznych/! Zapisz się już dziś!

Powiązane artykuły

19 października 2019

Dwa najważniejsze elementy, które sprawiają, że sklepy online sprzedają lub giną

20 października 2019

Strategia ofertowa dla Twojego sklepu online

12 września 2022

Webinar: Pozycjonowanie lokalne w Google. Jak do tego podejść?

Arrow-up