Czytasz
Jak być widocznym na Facebooku?

Jak być widocznym na Facebooku?

13 sierpnia 2018

Już nieraz zaznaczaliśmy, że posiadanie strony na Facebooku jest dziś niezbędnym elementem każdej firmy. Własna strona pozwala na bezpośrednie kreowanie swojego wizerunku, ułatwia kontakt i tworzenie trwałych relacji z klientami, a także zwiększa szansę na pozyskanie nowych. Kluczowym aspektem w prowadzeniu fanpage’a na Facebooku jest zbudowanie swojej społeczności. Jest to proces czasochłonny i wymaga zaangażowania w tworzeniu merytorycznych postów, dzięki którym odwiedzający stronę zechcą zostać na niej na dłużej. Często jednak zdarza się, że nawet najbardziej interesujące treści nie są widoczne dla dużej liczby osób. Dlaczego tak jest? Co zrobić, aby zwiększać swoje zasięgi i tym samym trafiać do jak największego grona odbiorców? Spieszymy z wyjaśnieniem!

O tym, jakie treści są widoczne dla Twoich odbiorców decyduje Edge Rank, czyli algorytm Facebooka. Jest on złożony z około 10 000 składowych, jednak możemy wyodrębnić trzy podstawowe, które mają największe znaczenie.

Affinity, czyli pokrewieństwo

Jest to wskaźnik, który opisuje relację pomiędzy publikującym a obserwującym. Samo polubienie strony już nie wystarczy aby pojawiała się ona na tablicy. O tym, co jest widoczne decydują interakcje – ile razy pod postem użytkownik kliknął Lubię to, jak często go udostępniał, jak często treści były ukrywane czy jak często odwiedzający wchodził na daną stronę sam z siebie. Im więcej tego typu interakcji, tym większe prawdopodobieństwo, że strona będzie wyświetlała się na tablicy.

Weight, czyli waga posta

Pokazaliśmy Wam już podstawy, o których musicie pamiętać prowadząc swoje strony w social mediach (mediach społecznościowych). Wspominaliśmy, że posty na Facebooku mają różną wagę. Inny zasięg osiągniesz publikując zwykły tekst, inaczej liczone będzie zdjęcie, a jeszcze inaczej wideo. Tego typu pozycjonowanie dotyczy nie tylko wpisów, ale także interakcji. Jak osiągnąć największe zasięgi?

Co publikować?  

  • Video natywne,  a więc takie, które wgrywamy bezpośrednio z panelu Facebooka
  • Zdjęcia, grafiki
  • Linki. W przypadku linków znaczenie ma także źródło. Facebook ocenia ile dana strona ma odsłon i jakie zachodzą na niej interakcje.
  • Video zewnętrzne (czyli na przykład z platformy YouTube lub Vimeo) – jest to także rodzaj linku, jednak w przypadku filmów Facebook pozycjonuje wyżej te wgrywane bezpośrednio ze swojego panelu, obcinając zasięgi zewnętrznym.
  • Posty tekstowe

Jak reagować?

  • Udostępnienie
  • Komentarz
  • Polubienie postu
  • Klik w post – jako kliknięcie w post liczy się zarówno otworzenie zdjęcia czy konkretnej strony jak i kliknięcie w link i przeniesienie się na zewnętrzną stronę, na której zamieszczony jest artykuł.

Time Decay, czyli odstęp czasu

To składowa opisująca jak dawno nastąpiła ostatnia interakcja z daną stroną. Jeśli w niedalekim odstępie czasowym kliknęliśmy lubię to pod którymś z postów lub go udostępniliśmy to zapewne strona pokaże nam się na tablicy. Jeśli dawno nie podjęliśmy żadnej aktywności, to wówczas o tym, czy strona się wyświetli decyduje waga postu. Gdy będzie on wystarczająco ciężki to możliwe, że będzie wyświetlał się normalnie.

Obecny algorytm został zmieniony na początku roku. Jak argumentował na swoim profilu Mark Zuckerberg, takie pozycjonowanie treści ma na celu powrót do czasów kiedy Facebook był platformą przeznaczoną głównie do kontaktów z bliskimi i dzieleniem się z nimi zdjęciami. Z tego właśnie powodu to na bezpośrednie kontakty kładziony jest największy nacisk, a strony i fanpage są coraz gorzej wyświetlane. Aby mieć ugruntowaną pozycję na Facebooku należy więc regularnie publikować przemyślane posty i budować zaangażowaną społeczność. Aby uniknąć ewentualnych błędów w tym procesie zwróćmy uwagę na jeszcze kilka opcji algorytmu:

Czas interakcji – godzina ma znaczenie

Prowadzisz interakcję. Co to znaczy? Jedną z ważniejszych cech decydujących o widoczności Twojego posta jest czas interakcji. Jeśli w pierwszych minutach wpis osiągnie sporo komentarzy i polubień będzie wysoko pozycjonowany. Dlatego też niezbędne jest zwracanie uwagi na statystyki i monitorowanie, o której godzinie Twoja społeczność jest najbardziej aktywna. Zawsze staraj się dopasowywać porę publikacji do odbiorców. Pamiętaj, że nie musisz dodawać swoich wpisów od razu po ich napisaniu. Możesz je oczywiście przygotować wcześniej i zaplanować na konkretną datę i godzinę, dzięki czemu dodadzą się one automatycznie, nawet jeśli w określonym czasie Ty nie będziesz mogła tego zrobić.

Czas poświęcony na post

Facebook ocenia także czas, jaki poświęcamy jest na zapoznawanie się z danym postem i w taki sposób analizuje fajne posty na FB czy jednak ich jakość nie jest odpowiednia. Jeśli przewijając tablicę, ktoś zatrzyma się na dłużej na jednym z wpisów, automatycznie zostanie on uznany za ciekawy i interesujący, a więc będzie wyżej pozycjonowany. Dlatego wpis musi też przyciągać uwagę.

Wartość merytoryczna wpisu

Nie dla treści bezwartościowych! Zespół Facebooka zapowiedział, że będzie weryfikował treści pod względem ich wartości. Stąd też nic nie wnoszące posty, dążące tylko i wyłącznie do uzyskania dużej liczby polubień będą pozycjonowane niżej niż te, które niosą za sobą merytoryczną treść, wartościową z punktu widzenia użytkownika. Kojarzysz posty typu: Jeśli na śniadanie wolisz jeść jajecznicę to polub ten post, a jeśli wolisz koktajl to skomentuj? Właśnie o tym mowa.

Click-Baiting

Warto zwrócić uwagę także na coraz bardziej popularny Click-Baiting, a więc zamieszczanie linków bez krótkiej informacji o tym, co się pod nimi kryje. Celem tego typu postów jest zachęcenie do automatycznego klikania w nie. Jednak i tym razem – nie tędy droga. Z badań Facebooka wynika, że użytkownicy wolą posty, w których nagłówek informuje o tym czego mogą się spodziewać po kliknięciu w link, dzięki czemu od razu mogą zadecydować czy dana treść jest dla nich interesująca. Posty w formie linku najlepiej publikować jako nagłówek z krótkim opisem.

Inne rozwiązania i ciekawe podejścia

Nowoczesne technologie otwierają przed nami wiele nowych możliwości, które można stosować zarówno w obsłudze klientów, jak i w przypadku kreatywnych działań marketingowych. Zdecydowanie wartym uwagi przykładem jest tu uruchomienie chatbota na Facebooku. Jest wdrożenie nie wymaga wiedzy specjalistyczne, a jedynie trochę czasu i pomysł na nietypowe dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów.

Czytaj także:



1 Komentarz
  1. Nisia
    2 września 2018

    Fajny post :)
    Ja mam ostatnio też wrażenie, że jeśli płaciło się za promocję na Facebooku i nie robi tego regularnie to Facebook obcina wyświetlanie twoich postów, żeby zmusić do kampanii reklamowej. Jest to doprawdy denerwujące.


Powiązane artykuły

7 października 2020

Jak wygląda sprzedaż mobilna e-commerce?

Arrow-up