Czytasz
Wymogi prawne przy prowadzeniu sklepu internetowego

Wymogi prawne przy prowadzeniu sklepu internetowego

6 maja 2020

Działalność e-commerce podlega różnym regulacjom prawnym, ze względu na swój charakter. Jeśli zdecydowałeś się otworzyć swój sklep internetowych zapewne zastanawiasz się, jakie kroki podjąć w pierwszej kolejności, by Twoja działalność w Internecie była w pełni legalna. Poniżej znajdziesz listę wymogów, które stanowią podstawę do rozpoczęcia sprzedaży internetowej.


Umieść odpowiednie informacje na temat firmy w sklepie internetowym

Sprzedając usługi w Internecie nie możesz być anonimowy, dbając o przejrzystość procesu zakupowego i praw Twoich potencjalnych klientów. W związku z tym w Twoim sklepie internetowym powinny znajdować się informacje takie jak:

  • nazwa firmy,
  • numer NIP,
  • siedziba firmy,
  • adres firmy.

Będąc klientem Droplabs, nie musisz jednak martwić się o zawarcie powyższych informacji na stronie. Zostaną one wygenerowane automatycznie i pojawią się w momencie, kiedy klient będzie dokonywał transakcji. 

Udostępnij regulaminu swoich sklepów internetowych

Kolejnym krokiem do rozpoczęcia legalnej działalności w Internecie, czyli zaczynając prowadzenie sklepu internetowego, jest umieszczenie regulaminu sklepu. Regulamin jest jedną z podstawowych rzeczy, która powinna znajdować się w sklepie internetowym z racji tego, że reguluje on wszystkie warunki między Tobą a Twoim klientem. Regulamin jest niezbędnym elementem do spełnienia obowiązków informacyjnych zawartych w ustawie o prawach konsumenta. Dodatkowo ma chronić Ciebie, ale również kupującego w przypadku ewentualnych sporów, dlatego nie może zawierać klauzul niedozwolonych. Niedozwolone klauzule możesz zobaczyć na stronie https://www.rejestr.uokik.gov.pl/.

Droplabs udostępnia swoim klientom szablon Regulaminu Sprzedaży Online, który bez zbędnych konfiguracji zostaje podpięty do nowo powstałego sklepu online. Jednak to ty będziesz sprzedawcą i wykonawcą usługi, dlatego warto sporządzić regulamin, który będzie odnosił się ściśle do Twojej oferty. Własny regulamin bez trudu podepniesz pod swój sklep.

Poinformuj o przetwarzaniu danych osobowych

Zgodnie z Art. 13 Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z 25.05.2018r. :

1. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej wszystkie następujące informacje:
a) swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela;
b)  gdy ma to zastosowanie – dane kontaktowe inspektora ochrony danych;
c)  cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania;
d) jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) – prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora lub przez stronę trzecią;
e) informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją;
f) gdy ma to zastosowanie – informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz o stwierdzeniu lub braku stwierdzenia przez Komisję odpowiedniego stopnia ochrony lub w przypadku przekazania, o którym mowa w art. 46, art. 47 lub art. 49 ust. 1 akapit drugi, wzmiankę o odpowiednich lub właściwych zabezpieczeniach oraz informacje o sposobach uzyskania kopii zabezpieczeń lub o miejscu ich udostępnienia.

2. Poza informacjami, o których mowa w ust. 1, podczas pozyskiwania danych osobowych administrator podaje osobie, której dane dotyczą, następujące inne informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania:
a) okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu;
b) informacje o prawie do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych;
c)  jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) lub art. 9 ust. 2 lit. a) – informacje o prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
d)  informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego;
e) informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych;
f)       informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4, oraz – przynajmniej w tych przypadkach – istotne informacje o zasadach ich podejmowania, a także o znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą.

3. Jeżeli administrator planuje dalej przetwarzać dane osobowe w celu innym niż cel, w którym dane osobowe zostały zebrane, przed takim dalszym przetwarzaniem informuje on osobę, której dane dotyczą, o tym innym celu oraz udziela jej wszelkich innych stosownych informacji, o których mowa w ust. 2.

4. Ust. 1, 2 i 3 nie mają zastosowania, gdy – i w zakresie, w jakim – osoba, której dane dotyczą, dysponuje już tymi informacjami.

W tym celu, dla korzystających z systemu Droplabs, pod przyciskiem przekierowującym do płatności zawarta została informacja o przetwarzaniu danych osobowych oraz link do Polityki Prywatności.

Poinformuj kupującego, że składając zamówienie zobowiązuje się do zapłaty

Zgodnie z art. 17 ustawy o prawach konsumenta, w przypadku umów zawieranych na odległość za pomocą środków komunikacji elektronicznej, kupujący musi dostać informacje, że składając zamówienie zobowiązuje się je opłacić.

Mając na uwadze wygodę klientów Droplabs, w naszym systemie umieściliśmy przycisk, który zobowiązuje konsumenta do dokonania płatności, jednocześnie zawierając informacje o kosztach, jakie musi ponieść.

Dostosuj ofertę do obowiązujących regulacji

Posiadanie legalnego sklepu internetowego to jedno. Inna sprawą jest jednak legalność oferty, którą sprzedajesz w sklepie online. Przed stworzeniem oferty warto więc dowiedzieć się jakie produkty cz usługi możesz sprzedawać, a jakie podlegają odpowiednim obostrzeniom. Listę regulacji możesz zobaczyć na stronie Towary wyłączone ze sprzedaży internetowej.


Przepisy, które bezpośrednio odnoszą się sprzedaży w sklepie internetowym

  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • ustawa o prawach konsumenta,
  • ustawa o ochronie danych osobowych,
  • prawo telekomunikacyjne.
  • kodeks cywilny.

Źródła


Powiązane artykuły

29 kwietnia 2019

10 sposobów, dzięki którym klienci Droplabs biją swoje rekordy sprzedaży

19 października 2019

Dwa najważniejsze elementy, które sprawiają, że sklepy online sprzedają lub giną

Arrow-up