Czytasz
Jak wykorzystać chatbota w muzeum?

Jak wykorzystać chatbota w muzeum?

18 stycznia 2021

Instytucje kultury i atrakcje w Polsce pozostają zamknięte. Muzea zmuszone są podjąć odpowiednie działania, by utrzymać kontakt z odwiedzającymi za pomocą zdalnych środków komunikacji. Duża część muzealników decyduje się na wirtualne wystawy i udostępnia informacje na temat zbiorów w mediach społecznościowych. Pozostaje pytanie, jak zaangażować odbiorców.

Wcześniej już pisaliśmy o wykorzystaniu automatycznych odpowiedzi na Messengerze oraz o tym, czym jest chatbot. Dziś przybliżymy Wam temat chatbotów w muzeum – być może zachęci Was to do wdrożenia tego rozwiązania w swoim obiekcie.

Wykorzystanie chatbota w muzeum

Chatbota na Messengerze można wykorzystać na wiele sposobów – do promocji muzeum, zaangażowania i zainteresowania użytkowników, a nawet sprzedaży biletów. Wystarczy, że użytkownik napisze wiadomość, a otrzyma zestaw automatycznie skonfigurowanych odpowiedzi.

Chatboty pełnią wiele funkcji, które w znacznym stopniu ułatwiają działalność obiektów. Nic dziwnego zatem, że to rozwiązanie staje się popularne, a muzea na całym świecie coraz chętniej wdrażają je w swoich instytucjach. Zastosowanie takiej technologii pozwala przede wszystkim oszczędzić czas – chatbot dostępny jest 24/7 i w kilka sekund udzieli odpowiedzi. Ponadto może dostarczyć dodatkowej wartości dla klientów – zaproponuje wystawę lub wydarzenie w oparciu o preferencje odbiorców, przedstawi ciekawostki, a nawet zapewni rozrywkę w postaci interaktywnego quizu. Oto kilka najpopularniejszych zastosowań chatbota.

chatbot w muzeum

Quizy i zagadki

Technologię możesz wykorzystać do stworzenia interaktywnych quizów i zagadek związanych ze zbiorami znajdującymi się w Twoim muzeum. Wystarczy stworzyć zestaw przykładowych pytań i odpowiedzi, by odbiorcy będą mieli możliwość sprawdzenia i poszerzania swojej wiedzy.

To przede wszystkim świetny patent na zaangażowanie młodszych użytkowników, którzy przyzwyczajeni są do nowoczesnych rozwiązań opartych na technologii. W czasach, kiedy muzea są zamknięte taka forma przekazywania wiedzy świetnie się sprawdza.

Wirtualny przewodnik

Wiele chatbotów powstaje jako wirtualna wersja postaci historycznej nierozerwalnie związana z muzeum. Bohater opowiada (swoją) historię lub odpowiada na pytania. Ten zabieg pozwala odbiorcom lepiej się wczuć oraz zrozumieć losy bohaterów. Nie można zapomnieć również o możliwości personalizacji treści – wybierając konkretne odpowiedzi użytkownik otrzymuje jedynie informacje, które go interesują.

Ciekawy przykład zastosowania takiego rozwiązania znajdziemy na stronie Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. Oprócz podstawowych informacji na temat działalności muzeum, aplikacja pozwala na skorzystanie z przewodnika po ziołach, gdzie wyszukamy wybrane gatunki ziół, poznamy ich właściwości i zastosowanie. Technologia umożliwia nam także dostęp do kolekcji zabytków. A wszystkich tych informacji udzieli nam sam ks. Kluk!

Źródło podstawowych informacji

Stworzenie chatbota na Messengerze może służyć również udzielaniu szybkich informacji na temat działalności muzeum. Godziny otwarcia, aktualne wystawy, ceny biletów czy wirtualne wycieczki – o to wszystko mogą pytać odbiorcy. Skonfigurowany chatbot w kilka sekund udzieli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie i przekieruje rozmówcę do interesującej go strony internetowej.

W przyszłości może sprawdzić się także do bezpośredniej sprzedaży biletów. Zapytany o ofertę, wyświetli link do sklepu internetowego z wejściówkami, a nawet zaoferuje dodatkowy rabat. Może również przypominać o specjalnych ofertach i nowych godzinach otwarcia, wysyłając odpowiednio skonfigurowane wiadomości.

Promocja muzeum

Chatbot może okazać się przydatnym narzędziem do promocji wśród osób, które nie korzystały dotychczas z oferty muzeum. Ciekawe i angażujące zastosowanie tej technologii pozwoli Ci dotrzeć do nowych klientów, być może na tyle, że w przyszłości zdecydują się fizycznie zwiedzić muzeum.

chatbot wykorzystanie w muzuem

Powiązane artykuły

13 sierpnia 2018

Jak być widocznym na Facebooku?

13 lipca 2020

Jak wykorzystać User-generated content w swoim obiekcie?

Arrow-up