Gdyby ktoś powiedział Ci, że możesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie bez dodatkowego wysiłku? Brzmi jak marzenie? Przeczytaj zatem czym jest i jak wykorzystać User-generated content.
Czym jest User-generated content?
User-generated content, czyli w skrócie UGC to treść, którą tworzą użytkownicy w kontakcie z firmą – nie sama firma. Mogą być to klienci, pracownicy czy zaangażowani w działanie firmy obserwatorzy. Treść, z kolei, dotyczy filmów, zdjęć, postów w mediach społecznościowych czy recenzji.
Formą UGC może przykładowo być udostępnione na Instagramie zdjęcie, którym podzielił się Twój klient po wizycie w aquaparku czy recenzja pozostawiona w Opiniach Google po skorzystaniu z Twojej usługi.
Jaki wpływa to na Twoją sprzedaż?
- ✔️ Według 75% użytkowników treść UCG jest bardziej wiarygodna;
- ✔️ UCG o 20% bardziej zachęca Milenialsów do dokonania zakupu niż inne treści;
- ✔️ 84% odbiorców z Pokolenia Z (urodzeni w latach 1997 – 2012) jest bardziej skłonnych zaufać firmie jeśli używa ona w swojej reklamie rzeczywistych konsumentów.
Wielu użytkowników unika bezpośredniej reklamy i uważa ją za mało wiarygodną. UGC pozwala zwiększyć zaufanie i wiarygodność marki, a dodatkowo docenić lojalność użytkowników udostępniających treści – co ma szansę bezpośrednio przełożyć się na wzost sprzedaży. Nie można zapomnieć również o tym, że UGC daje możliwość budowania autentycznej i zaangażowanej społeczności, pozwalając przy tym oszczędzić czas na tworzenie treści.
Jak zdobywać treści udostępniane przez użytkowników?
Hasztagi
Stwórz dedykowany hasztag, który będzie jednoznacznie kojarzony z Twoim parkiem rozrywki i spraw, by był widoczny dla odwiedzających Cię gości. Dzięki temu będziesz w stanie zbudować internetową społeczność i zaznaczyć swoją obecność w mediach społecznościowych.
Geolokalizacja
Korzystaj z treści udostępnianych pod hasztagami związanymi z Twoją marką lub oznaczonymi konkretną lokalizacją. Zapewne część gości odwiedzających Twoją atrakcję skorzysta ze stworzonego przez Ciebie hasztaga, większość jednak doda wymyślone przez siebie słowa i przybliżoną lokalizację. Zamiast skupiać się jedynie na dedykowanych hasztagach warto wziąć pod uwagę również miasto, konkretną atrakcję czy popularne miejsce w Twojej atrakcji i na tej podstawie wyszukać materiały.
Selfie spoty
Czyli po prostu miejsca do robienia sobie zdjęć. Czy jest lepszy sposób na zachęcenie klientów do robienia zdjęć niż stworzenie dedykowanego do tego miejsca? Wystarczy znaleźć charakterystyczne miejsce, znak czy dobry widok i pozwolić, by odwiedzający Twoją atrakcje goście zaczęli robić sobie tam zdjęcia. Dodatkowo warto stworzyć charakterystyczny hasztag, który pozwoli Ci łatwo odnaleźć zrobione tam zdjęcia.
Konkursy
Konkurs albo tzw. giveaway to świetny sposób, żeby zachęcić użytkowników do dzielenia się swoimi doświadczeniami i zdjęciami. Jeśli dodatkowo zaprosisz ich do oznaczenia swoich znajomych, wówczas pozwoli to nie tylko na zdobycie treści, które można ponownie udostępniać, ale także zwiększy rozpoznawalność Twojej atrakcji. Nagrodą mogą być bilety wstępu czy darmowe wejście na wybrane atrakcje.
Influencerzy
Jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad treścią – skorzystaj z pomocy influencerów. Influencer stworzy atrakcyjną treść i będzie z nią w stanie dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.
Opinie
Zachęcaj klientów do pozostawiania opinii po wizycie. Będzie to cenne źródło informacji dla Ciebie, ale także dla innych odbiorców, którzy przeglądają Twoją ofertę. Według badania BrightLocal 91% ankietowanych w wieku 18-34 lat ufa opiniom znalezionym w internecie w podobnym stopniu, co osobistym rekomendacjom. To tylko jeden z wielu powodów, dla których warto zachęcać klientów do zostawiania swojej rekomendacji w internecie.
Jak wykorzystywać treści powiązane z Twoją marką?
Jeśli chcesz wykorzystać treści stworzone przez Twoich gości – zwyczajnie zapytaj! Większość odwiedzających chętnie dzieli się swoimi zdjęciami i cieszy ich, gdy obiekt pyta, o wykorzystanie materiałów. Kto nie chciałby zostać wyróżniony przez swój ulubiony park rozrywki?
Hasztagi i geolokalizacja powiązane z Twoim obiektem to drugi sposób, który ułatwi dotarcie innych użytkowników do treści UCG. Jeśli Ty jesteś w stanie dotrzeć do treści za pomocą hasztagów – inni użytkownicy planujący wycieczkę do Twojego obiektu również.
Przykład zastosowania UGC
Świetny przykład wykorzystania UCG znajdziemy na Instagramie Disneylandu, na którym wiele treści pozyskiwanych jest właśnie od użytkowników. Disneyland Paris zachęca do oznaczania treści hasztagiem #DisneylandParis, a kiedy chce udostępnić zdjęcia zwraca się z zapytaniem dając jednocześnie możliwość zapoznania się z regulaminem. Kiedy użytkownik wyrazi zgodę odpisując #Yes zdjęcie może zostać udostępnione na stronie.
Jak widzisz naprawdę niewiele trzeba, by zdobyć treści tworzone przez użytkowników.