Czytasz
Influencer marketing. Jak wykorzystać w sprzedaży?

Influencer marketing. Jak wykorzystać w sprzedaży?

12 marca 2020

W dobie powszechnego internetu i czasów, kiedy większość z nas ma smartphone w kieszeni, pochłaniamy mnóstwo treści. Nie w megabajtch, a w gigabajtach, a nawet dziesiątkach i setkach gigabajtów miesięcznie. Przeciętny użytkownik internetu spędza w trakcie swojego życia około 5 lat w samych mediach społecznościowych. Z kolei wcześniej wspomniane social media i internet to miejsce pełne Influencerów. Ludzi, którzy często mają kluczowy wpływ na decyzję mas w drodze do zakupu. Kim w takim razie jest influencer?

Influencerzy (ang. influence – wpływ) to osoby, które najłatwiej dzisiaj byłoby określić jako internetowych celebrytów. Wszyscy, których działania z zakresu tworzenia treści mają swoich stałych odbiorców – a co za tym idzie – wpływ na ich decyzję oraz poglądy, możemy nazwać właśnie influencerami. Takimi osobami najczęściej są blogerzy, vlogerzy, instagramerzy, tik tokerzy oraz gamerzy. Ze względu na fakt, iż influencerzy są często (chociaż nie zawsze) ekspertami w swojej dziedzinie, mają oni realny wpływ na kreowanie opinii publicznej na dany temat. Temat jakim może być przykładowo nasz produkt lub usługa.

Korzyści influencer marketingu

Raport House of Influence Arc Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska wykazał, że wśród badanej grupy wiekowej 15-25 lat, internetowi influencerzy mają większy autorytet niż tradycyjni celebryci. Korzystając z pomocy influencerów masz zatem możliwość skutecznego dotarcia do swojej grupy docelowej. Za „idolami online” przemawiały według badanych czynniki takie jak:

  • Zbliżony do badanych styl życia i status społeczny;
  • Wiarygodność i autentyczność;
  • Interaktywność ze względu na działania kanałami online;
  • Podobne zainteresowania;
  • Aktywne korzystanie z mediów digitalowych;
  • Przystępność i często inkluzywność treści.
influencer marketing

Z badania Certain Consumer Reports wynika, że 70% osób urodzonych w latach 1980-1995, szuka opinii na temat produktu lub usługi przed zakupem w internecie. Z kolei badania młodszego pokolenia Z – wykazane w raporcie Generation Z autorstwa Sparks&Honey – wskazuje, że aż 90% badanych szuka informacji nie tyle w internecie, co konkretnie na YouTube.

Współpracę z influencerami coraz częściej preferują także managerowie oraz specjaliści firm ze względu na łatwość mierzenia efektów wspólnej pracy. Podstawowymi wskaźnikami jakie przydają się podczas współpracy z influencerami są między innymi: konwersja, ruch generowany przez referral linki, zasięg oraz zaangażowanie. Pierwsze dwa z nich z łatwością jesteśmy w stanie otrzymać korzystając z narzędzia jakim jest Google Analytics. Kolejne dwa możemy sprawdzić w zakładce statystyki, korzystając chociażby z facebooka oraz wspomagając się facebook piksel.

Strategia współpracy

Influencer marketing może być skutecznym narzędziem, które wykorzystamy w celu zwiększenia sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że aby tak było trzeba najpierw przygotować odpowiedni plan oraz strategie współpracy.

Zasięgi

Gdy znajdziemy influencera, z którym zdecydujemy się na współpracę, przed skontaktowaniem się, dobrze będzie ocenić jego zasięgi. Jeśli zauważymy, że mimo dużej ilości obserwujących konto na instagramie i ilość komentarzy jest nieproporcjonalnie mała – może to oznaczać, że większość obserwatorów to nieprawdziwe lub nieaktywne konta. W takim wypadku nasza reklama zamiast trafić do potencjalnych 10 tysięcy odbiorców, trafi przykładowo tylko do 2 tysięcy.

Kontakt

To w jaki sposób skontaktujemy się z influencerem często zależy od jego popularności. Większość mikro-influencerów (influencerzy posiadający zwykle do około 10 tysięcy obserwatorów) chętnie zamieszcza swój adres e-mail na swoim profilu na facebooku lub w zakładce „Informacje” na Youtube. Jeśli pragniemy skontaktować się z tak zwanymi makro-influencerami, którzy posiadają po kilkadziesiąt/kilkaset tysięcy odbiorców, trzeba liczyć się z ewentualnością kontaktu z managerem lub agencją obsługującą internetowego celebrytę.

Zakres działań

Aby współpraca pomiędzy naszą firmą, a influencerem była satysfakcjonująca dla obu stron należy jasno zdefiniować zakres działań jeszcze przed ich rozpoczęciem. Sprawna komunikacja pozwoli nam określić także kanały promocji, wykorzystane przez internetowego celebrytę. W zależności od osoby, z którą podejmiemy się współpracy wachlarz działań może się znacząco różnić. Najczęstszymi formami współpracy podczas influencer marketingu, są posty sponsorowane w social mediach, uczestnictwo w eventach, użyczenie marce wizerunku, publikowane cykle nagrań w formie materiałów kontekstowych. To w jaki sposób wyglądać będzie współpraca zależy tylko od naszych wspólnych ustaleń.

Forma zapłaty

Jedną z najważniejszych kwestii, które należy ustalić planując współpracę jest forma zapłaty. Według raportu autorstwa Social Press preferencje rozliczeń zlecających oraz influencerów znacząco się różnią. Rozliczenia w formie barteru preferuje 58% zlecających oraz 8% wykonawców. Rozliczenia w formie zapłaty gotówkowej preferuje 42% zlecających oraz 92% influencerów. Należy jednak pamiętać, że forma zapłaty w dużej mierze zależna jest od charakteru współpracy.

Zapraszamy znanego vlogera do naszego parku rozrywki, aby ten nakręcił film o tym z jakich atrakcji miał okazję skorzystać. Często oferując influcerowi średnich rozmiarów rozliczenie w formie transportu, hotelu oraz oczywiście darmowego wejścia do parku – ten przystanie na takie warunki. Nie każda osoba ma jasno określony cennik usług oraz warunki współpracy, dlatego negocjujmy.

Innym przykładem niech będzie influencer motoryzacyjny, który regularnie publikuje na swoich social media wpisy na temat samochodów. Prowadząc salon car detailingowy możemy zaprosić do nas taką osobę oferując w zamian usługi z zakresu naszego działania, na przykład konserwacji. W ten sposób influencer zyska darmową usługę oraz możliwość stworzenia wartościowego contentu dla swoich odbiorców, opowiadając o pielęgnacji samochodów.

Podsumowanie

Każda współpraca może wyglądać inaczej. Przebieg kampanii z influencerem zależny będzie od popularności osoby, budżetu, kanałów promocji i chociażby branży. Właśnie dlatego pamiętajmy, aby modyfikować nasze działania w zależności od tego jakie efekty chcemy osiągnąć. Sprawny przebieg kooperacji i zadowalający efekt końcowy nie tylko przyniesie efekty w sprzedaży ale także zachęci do dalszej współpracy i ugruntuje relacje.


Źródła:
1.https://www.marketwatch.com/story/people-are-spending-most-of-their-waking-hours-staring-at-screens-2018-08-01
2.https://ddob.com/ebook Ebook, „Teen marketing”
3.http://media.dentsuaegisnetwork.pl/4974-magda-gessler-czy-kotlettv-komu-wierza-konsumenci
4. https://digitalmarketinginstitute.com/blog/5-essential-kpis-for-your-influencer-marketing-campaign
5.https://www.consumerreports.org/eu-notice
6. https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/597/rozliczenie-z-influencerem-%E2%80%93-kwestie-podatkowe
7. https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/561/ile-kosztuje-influencer-marketing
8. https://socialpress.pl/newsroom/pr-owcy-i-digital-influencerzy-co-sadza-o-sobie-nawzajem

Powiązane artykuły

20 października 2019

Jak tworzyć opisy, które sprzedają?

chatbot w muzeum
18 stycznia 2021

Jak wykorzystać chatbota w muzeum?

20 października 2019

Strategia ofertowa dla Twojego sklepu online

Arrow-up