W marcu 2020 roku działalność gospodarczą w Polsce zawiesiło aż 48 tysięcy firm. Tysiące pozostałych zmaga się w obecnej sytuacji z problemem utrzymania płynności finansowej. O tym czemu warto założyć sklep www i jak sprzedawać online w dobie epidemii i obostrzeń dotyczących sektora usług opowiadał Michał Holdenmajer – Business Development Manager Droplabs.
Pierwsze kroki w sprzedaży online
Do moich obowiązków należy przede wszystkim tworzenie i utrzymywanie relacji partnerskich oraz powiązań biznesowych. Odpowiadam za merytoryczną część współpracy pomiędzy Droplabs, a firmami, które są z nami związane. Dział sprzedaży zajmuje się też oczywiście pozyskiwaniem nowych klientów. Jesteśmy w kontakcie z przedsiębiorcą od momentu rejestracji, przez dalszy onboarding polegający na przedstawieniu systemu i uruchomieniu sklepu, aż do momentu pierwszej sprzedaży. Po tym procesie właściciel sklepu online korzystający z systemu Droplabs potrafi już samodzielnie zarządzać sprzedażą internetową. W razie dalszych ewentualnych pytań oczywiście nadal pozostajemy do jego dyspozycji.
Sprzedaż internetowa to dzisiaj must have
Droplabs to rozwiązanie skierowane przede wszystkim do firm poszukujących nowych możliwości sprzedaży. Chcących sprzedawać więcej, poszerzając swoje kanały dystrybucji, dotrzeć do większej ilości odbiorców zwiększając świadomość marki czy po prostu polepszyć swój wizerunek. Co więcej Droplabs to rozwiązanie przetestowane już przez ponad 500 firm z całej Polski. Sprzedaż online jest dzisiaj dosłownie wszędzie. Idąc do kina, bilet kupimy wcześniej na stronie. Rezerwując stolik w restauracji, skorzystamy z systemu rezerwacji obiektu. Chcąc zrobić zakupy nie musimy nawet wychodzić z domu, ponieważ zamówimy je online z dostawą pod drzwi. Przykłady można wymieniać w nieskończoność. Kto nie idzie dzisiaj w stronę online, ten tak na prawdę się cofa.
Należy wspomnieć o innych praktycznych cechach sprzedaży online. Nadrzędną cechą jest przede wszystkim bezpieczeństwo płatności online. Ponadto oczywiście wygoda w dowolności sposobu zapłaty. Pay by link, płatności kartą czy Blik to popularne i przede wszystkim wygodne rozwiązania. Co więcej, płatności docierają na subkonto właściciela sklepu w czasie rzeczywistym. Gotowe na wypłatę w każdej chwili. Dzisiaj te wszystkie czynniki są niesłychanie ważne, zwłaszcza, że powinniśmy wystrzegać się gotówki, która może przenosić drobnoustroje. Wybierając płatności online chronimy nie tylko siebie ale i klienta. Odpowiedzialnie ograniczamy ilość osób, które uczestniczą w procesie, do zera.
Zakładając sklep online, tak na prawdę automatyzujemy też swój biznes. Nie tylko klient może dokonać zakupów o dowolnej porze dnia lub nocy, ale proces przebiega bez udziału właściciela. Wygodna jest możliwość wygenerowania raportu czy wprowadzenia dowolnych zmian oferty w intuicyjnym panelu zarządzania. Sprzedaż przebiega dzisiaj już nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale na ekranach naszych monitorów.
Przedsiębiorcy szukają rozwiązania
Epidemia koronawirusa zaskoczyła zarówno konsumentów jak i firmy, których dotyczą obecne obostrzenia w sposobie działania. Właściciele firm – którzy nie działali jeszcze w internecie – szybko zorientowali się, że jeśli nie mogą działać stacjonarnie – muszą przenieść się do sieci.
„Sprzedaż przebiega dzisiaj już nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale na ekranach naszych monitorów.”
Wielu z klientów, którzy korzystali już z naszego oprogramowania do sprzedaży online, wykorzystuje system do zminimalizowania strat. Droplabs jest na tyle uniwersalnym narzędziem, że ofertę można w parę minut zmienić nie do poznania w zależności od potrzeb.
Walka z kryzysem
Kłamstwem byłoby powiedzieć, że problemu nie ma. Wiele firm zmaga się obecnie z utrzymaniem płynności finansowej i ma to swoje odbicie na gospodarce. Są branże, które radzą sobie z tym lepiej jak kursy językowe, zwłaszcza te online, albo część branży motoryzacyjnej sprzedająca online. Obsługujemy jednak także branże, które są zamknięte przez odgórne zaostrzenia mające na celu walkę z epidemią. Szczególnie ucierpiała branża turystyczna, parki rozrywki i parki wodne, branża beauty. To przykłady, które w szczególności mierzą się z ograniczeniami w swoich działaniach. Jednocześnie są to przykładowe branże, które w szczególności mogą skorzystać z rozwiązań oferowanych przez Droplabs.
Szczególnie popularnym rozwiązaniem jest sprzedaż długoterminowa. Poprzez system Droplabs przedsiębiorcy mogą oferować vouchery oraz bony na swoje usługi z ważnością wykorzystania nawet do roku od daty zakupu. Łatwo zwiększa się atrakcyjność swojej oferty dodając do oferty takiego vouchera atrakcyjną zniżkę. Wystarczy sprawdzić ofertę takiego klienta Droplabs jak Sadkarting, oferującego vouchery z terminem realizacji do 90 dni. Sprzedając online na tej zasadzie, pieniądze otrzymamy od razu po zakupie dokonanym przez klienta. Ten z kolei przyjdzie do obiektu w późniejszym terminie. Pomaga to w znacznym stopniu przedsiębiorcom pokryć koszty funkcjonowania firmy.
Niektóre muzea – mimo, że zamknięte – nadal oferują możliwość wizyty. Sprzedając bilety po znacznie niższej cenie mamy możliwość nabycia biletów do wirtualnych muzeów. Mimo, że w pozostałych branżach może to być trudne, lub niemożliwe do zrealizowania, może mieć swoje przełożenie. Biznesy organizujące kursy lub warsztaty stacjonarne poza sprzedażą online mogą pójść krok dalej i organizować internetowe webinaria. Zamiana oferowanych usług ze stacjonarnych na cyfrowe to naturalne następstwo obecnej sytuacji. Widać to na przykładzie sieci restauracji Olimp, o której case study można przeczytać na naszym blogu. Dodając do tego skuteczną promocję – chociażby przez social media – na pewno spotkamy się z odzewem osób, które chcą spożytkować swój czas w produktywny sposób.
Jak zdobyć dzisiaj klienta?
Obecna sytuacja wymaga od wielu właścicieli biznesów wzmożonych działań marketingowych. Chcąc sprzedawać przykładowo wcześniej wspomniane vouchery lub dotychczasowe usługi, trzeba oczywiście przyciągnąć do siebie konsumentów. Obecnie walka o klienta może okazać się jeszcze bardziej zaostrzona. To dobry czas, aby nie tylko zaktualizować ofertę ale też zadbać o treści za pomocą jakich ją przedstawimy. Atrakcyjne grafiki, posty sponsorowane w social media lub aktualizacja treści na stronie w celu poprawy pozycjonowania w wyszukiwarce Google, zwiększą nasze szanse na dodatkowe przychody. Ponadto możemy motywować odwiedzających naszą stronę www do zakupu za pomocą Call to Action w postaci pływającego przycisku „KUP TERAZ” Droplabs.
Własna strona www, social media i sprzedaż online to must have chcąc skutecznie sprzedawać. Bez tych czynników jesteśmy praktycznie niewidoczni w sieci. Strona www oraz facebook to dla biznesów dzisiaj nie tylko świadectwo wiarygodności, ale także kanał komunikacji z klientami, którzy nie pojawią się u nas niestety stacjonarnie. Sprawę ułatwi nam przykładowo uruchomienie chatbota na naszym fanpage. Koniec końców Droplabs jest bardzo elastycznym narzędziem. Możliwość personalizowania grafik voucherów, natychmiastowej edycji treści oferty w zależności od potrzeb, dodanie wcześniej wspomnianego pływającego przycisku na stronę www to pojedyncze przykłady. To wszystko składa się na potencjalny sukces w zakresie promocji.